Strona główna Odżywianie Właściwości odżywcze grochu

Właściwości odżywcze grochu

140
0

Groch z pewnością zaliczyć można do grupy warzyw charakteryzujących się bardzo bogatą zawartością zarówno mikro jak i makroelementów. Warzywo to zaliczane jest do roślin strączkowych z rodziny bobowatych. Przyjmuje się, że to rodziny tej zalicza się od 2 do 7 gatunków – w tym groch zwyczajny występujący w Polsce. Groch jest rośliną, której pierwotne pochodzenie jest przypisywane do południowo-zachodniej Azji od zachodniej Turcji, aż po Egipt. Z historycznego punktu widzenia groch znany i uprawiany był już jakieś 9-10 tysięcy lat temu. Wiadomo również, ze zajmował szczególne miejsce w jadłospisie ludzi, gdyż jest bogaty w różne cenne składniki potrzebne do prawidłowego rozwoju oraz funkcjonowania wielu narządów w ludzkim ciele. Obecnie groch oraz różne jego odmiany są uprawiane w klimacie umiarkowanym na całym świecie. Regularne spożywanie tej rośliny może przyczynić się do zmniejszenia ciśnienia tętniczego, obniżenia poziomu cholesterolu, a także może zbawiennie wpływać na nerki. Co zatem warto wiedzieć o grochu? Jakie ma właściwości odżywcze i kto powinien umieścić go w swojej codziennej diecie?

Groch skład

Groch od tysięcy lat doceniany jest za jego unikalny smak, łatwość uprawy oraz zróżnicowanie pod kątem składników odżywczych, które zawiera. 100 gram ugotowanego grochu to wartość energetyczna bliska 120 kcal. Ta sama ilość produktu posiada również 8.34 gram białka, 0.4 gram tłuszczu, blisko 21 gram węglowodanów oraz około 8.5 gram błonnika pokarmowego. Groch to również bogate źródło różnych witamin oraz pierwiastków, których niedobór jest szczególnie widoczny w dzisiejszych czasach. 100 gram tego warzywa zawiera 7 IU witaminy A, 0.4 mg witaminy C, 0.03 mg witaminy E, 5 µg witaminy K, 0.048 mg witaminy B6, 65  µg kwasu foliowego, 0.19 mg tiaminy, 0.056 mg ryboflawiny oraz 0.089 mg niacyny. W tej samej ilości grochu łuskanego występuje również 362 mg potasu, około 100 mg fosforu, 36 mg magnezu, 1.3 mg żelaza, 14 mg wapnia, 2 mg sodu oraz 1 mg cynku. Widać zatem, że groch jest cennym źródłem białka, błonnika oraz przede wszystkim potasu.

Groch na krew

Groch jest bogatym źródłem potasu, który w naturalny sposób obniża ciśnienie krwi oraz usuwa nadmiar sodu z organizmu. Ta informacja jest szczególnie istotna dla osób, które zmagają się z nadciśnieniem tętniczym. Spoglądając w skład grochu warto również zwrócić uwagę na to, ze warzywo to jest bogate w błonnik pokarmowy, który zbawiennie wpływa na układ trawienny oraz na poziom złego cholesterolu we krwi. Badania naukowe nad grochem, które przeprowadzone zostały przez kanadyjskich naukowców dowiodły, że proteiny zawarte w grochu mogą być pomocne w leczeniu przewlekłych chorób nerek związanych z nadciśnieniem tętniczym. Eksperymenty te były prowadzone na dwóch grupach chorych na nerki szczurów, z których jedna jadła proteiny pochodzące z grochu, a dieta drugich nie uległa zmianie w porównaniu z dotychczasową. Okazało się, że po 8 tygodniach od rozpoczęcia eksperymentu ciśnienie krwi pierwszej grupy szczurów zmalało o 20 procent, a także zwiększyło się wydzielanie moczu.

Groch jako źródło białka

Nie od dzisiaj wiadomo, że znakomitym źródłem białka dla osób niejedzących mięsa są rośliny strączkowe takie jak fasola, bób czy groch. Warto również wspomnieć, że ten ostatni dostarcza aminokwasów egzogennych – związków, które nie są syntezowane przez organizm. Groch wspomaga także odchudzanie, ponieważ jest bardziej sycący niż większość mięs.

Groch a cukrzyca

Groch bez obaw może znaleźć się w diecie diabetyków, ponieważ jego indeks glikemiczny jest bardzo niski i wynosi IG=22. Dowiedziono również, że u osób chorych na cukrzycę typu II zjedzenie ugotowanego grochu będzie skutkowało stopniowym i powolnym uwalnianiem glukozy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here