Cynamon
Cynamon

Rosnąca z roku na rok popularność zdrowego stylu odżywania się przywraca do  łask wiele zapomnianych na lata warzyw, owoców, ziół czy przypraw. Właściwości lecznicze wielu z nich doceniane były już setki lat temu, a ludzie za ich pomocą leczyli wiele dolegliwości. Z pewnością do takich produktów zaliczyć można cynamon, który jest dzisiaj popularną przyprawą stosowaną w wielu dziedzinach życia.

Pomimo tego, że przyprawa ta jest często wykorzystywana, to nie wszyscy tak naprawdę zdają sobie sprawę jak wiele cennych właściwości odżywczych oraz leczniczych ona posiada. Cynamon otrzymywany jest z wysuszonej kory cynamonowca i występuje w dwóch postaciach – proszek oraz zwinięte w rulonik kawałki. Charakteryzuje się rdzawym kolorem i intensywnym, charakterystycznym smakiem oraz aromatem, który bierze się z zawartego w olejku cynamonowym.

Z historycznego punktu widzenia, przyprawa ta znana już jest od starożytności, kiedy to wykorzystywano ją nawet do mumifikacji zwłok. Największym producentem tej przyprawy jest Sri Lanka, a kasja (olejek eteryczny otrzymywany z cynamonowca wonnego) wytwarzana jest głównie w Chinach oraz Indonezji. Jakie zatem właściwości lecznicze oraz odżywcze ma cynamon i kto w szczególności powinien umieścić tą przyprawę w swojej codziennej diecie?

Skład

Cynamon swoje właściwości zdrowotne zawdzięcza unikalnej kompozycji mikro oraz makroelementów. Wartość energetyczna 100 gram zmielonego cynamonu wynosi blisko 250 kcal. Ta sama ilość produktu zawiera blisko 4 gramy białka oraz 1.24 gram tłuszczu. Jeżeli chodzi o witaminy to w tej samej ilości przyprawy znajduje się 3.8 mg witaminy C, blisko 300 IU witaminy A, 2.32 mg witaminy E, 31.2 µg witaminy K, 6 µg kwasu foliowego, 0.16 mg witaminy B6, 1.332 mg niacyny, 0.041 mg ryboflawiny, a także 0.022 mg tiaminy. W 100 gramach zmielonego cynamonu znaleźć można również około 1 gram wapnia (!), 8.32 mg żelaza, blisko 430 mg potasu, 64 mg fosforu, 60 mg magnezu, 10 mg sodu i 1.83 mg cynku. Widać zatem, że cynamon jest istną kopalnią bardzo cennych minerałów oraz witamin.

Cynamon na krew

Już wiele lat temu wykazano, że olejek cynamonowy oraz sam cynamon wykazują właściwości przeciwmiażdżycowe. Regularne jego spożywanie w różnych postaciach dostarcza do organizmu spore dawki błonnika, które skutecznie obniża poziom złego cholesterolu we krwi, a  także reguluje pracę jelit. Zawiera on również potas, który zbawiennie wpływa na nadciśnienie tętnicze oraz drożność naczyń krwionośnych. Magnez oraz wapń dbają natomiast o prawidłową pracę mięśni, a co za tym idzie za prawidłowe rozprowadzania krwi po całym organizmie. Warto również wspomnieć, że badania dowiodły skuteczne obniżanie poziomu glukozy we krwi poprzez spożywanie cynamonu.

Cynamon a nowotwory

Badania amerykańskich naukowców nad cynamonem wykazały, że może on poszczycić się również właściwościami antynowotworowymi. Za tą cechę odpowiedzialny jest aldehyd cynamonowy, który regeneruje komórki oraz ułatwia usuwanie z nich toksyn.

Cynamon na trawienie

Olejek z niego oraz ekstrakt z kory cynamonu cejlońskiego bardzo skutecznie wpływają na pracę całego układu pokarmowego. W medycynie naturalnej cynamon zajmuje zaszczytne miejsce w leczeniu np. biegunki. Warto również wspomnieć, że regularne spożywanie olejku cynamonowego pozytywnie wpływa na trawienie oraz zapobiega powstawaniu wrzodów.

Przeciwwskazania

Nadmierne spożycie jest niebezpiecznie dla kobiet w ciąży, gdyż może powodować on skurcze mięśni, a to z kolei do przedwczesnego porodu. W tym wyjątkowym dla kobiety okresie warto zrezygnować z niego w ogóle. Cynamon wykazuje również działanie alergizujące, co da się czasem zauważyć już po spożyciu niewielkiej ilości tej przyprawy. W przypadku potwierdzenia, że reakcja alergiczna na niego trzeba wykluczyć go z diety całkowicie.

Polecane produkty

Zostaw odpowiedź

Wpisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię