Sok z buraka

Jako konsumenci produktów spożywczych cenimy sobie smak, jakość, wygodę spożycia, cenę, dostępność oraz właściwości prozdrowotne. Produkt idealny to taki, które łączy w sobie wszystkie te cechy. Takim produktem jest bez wątpienia sok z buraka, ponieważ:

  • jest smaczny, dzięki naturalnej słodyczy buraków;
  • to produkt, który nie potrzebuje dodatkowych wzmacniaczy;
  • forma płynna soku czyni go łatwym do spożycia;
  • jest tani, bo buraki są tanie – cena za kilogram buraków czerwonych (ćwikłowych) nie przekracza w sklepach 2zł;
  • jest łatwo dostępny – można go kupić w sklepie lub w łatwy sposób wykonać samemu. Można powiedzieć, że „Polska burakiem stoi”, bo jesteśmy unijnym liderem w produkcji tego warzywa;
  • zawiera mnóstwo cennych wartości odżywczych, a jego spożycie wpływa pozytywnie na nasze zdrowie.

Dlaczego sok z buraka?

Światowa Organizacja Zdrowia zaleca spożywanie 5 porcji warzyw i owoców każdego dnia (około 400g dla osoby dorosłej). Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie poszedł krok dalej i zachęca do jak największego spożycia warzyw i owoców, z zachowaniem proporcji ¾ warzyw i ¼ owoców. Jedzenie warzyw w czystej postaci może być niekiedy kłopotliwe, dlatego warto sięgnąć po wygodniejszy sposób ich konsumpcji, czyli soki. Ciężko sobie wyobrazić, że bierzemy do ręki surowego buraka i jemy go jak jabłko. Należy pamiętać, że najwięcej wartości odżywczych jest w surowych warzywach, a obróbka cieplna pozbawia nas części z nich. Wypijając sok z buraka dostarczamy naszemu organizmowi wszystkie wartości odżywcze, jakie ma do zaoferowania to warzywo, na dodatek w czystej i wygodnej formie. Dużym plusem jest również to, że buraki możemy kupić przez cały rok i codziennie możemy się cieszyć zdrowym sokiem z buraka.

Właściwości prozdrowotne

Burak ćwikłowy to wspaniałe warzywo. Zawiera wiele związków prozdrowotnych, takich jak potas, magnez, kwas foliowy, żelazo, cynk, wapń, fosfor, sód, niacyna, biotyna, B6 i błonnik rozpuszczalny[1]. Więcej o jego wartościach odżywczych i wpływie na nasze zdrowie przeczytacie w osobnym artykule na naszym portalu (link pod artykułem).

Tutaj wymienię TOP 3 potwierdzonych naukowo korzyści zdrowotnych, które powinny przekonać Cię do włączenia soku z buraka do swojego menu:

  1. Dzięki dużej zawartości azotanów nieorganicznych, które zwiększają produkcję tlenku azotu, sok z buraka obniża ciśnienie tętnicze we krwi. Z tego powodu picie soku z buraka zalecane jest w profilaktyce chorób sercowo-naczyniowych . Badania wykazały, że systematyczne picie soku z buraka zmniejsza ryzyko śmiertelności z powodu udaru o 14%, a z powodu chorób układu krążenia o 9%[2].
  2. Sok z buraka ma silne właściwości przeciwutleniające i zalecany jest w chemoprofilaktyce chorób nowotworowych. Betalaina, która odpowiada za czerwony kolor buraka ćwikłowego wykazuje silne działanie antyrodnikowe, co oznacza, że sok z buraka jest cennym produktem chemoprewencyjnym – pomaga zahamować, odwrócić lub opóźnić zmiany nowotworowe[3].
  3. Pijąc regularnie sok z buraka możesz spodziewać się zwiększenia wydolności swojego organizmu. Działając korzystnie na centralny układ nerwowy, sok z buraka sprawia, że mamy więcej energii i jesteśmy bardziej produktywni. Co ciekawe, liczne badanie wykazały, że sportowcy, którzy spożywali sok z buraka, osiągali lepsze wyniki poprawiając nawet o 24% swoją wytrzymałość aerobową[4]

Zobacz również: Dlaczego właściwe odżywianie jest tak istotne na każdym etapie leczenia onkologicznego?

Przepisy na sok z buraka

Jeśli masz sokowirówkę przepis jest banalnie prosty. Należy dokładnie umyć dwa średniej wielkości buraki, pokroić je na mniejsze kawałki i wrzucić do sokowirówki. Otrzymasz w ten sposób niepełną szklankę soku.

Nie jesteś fanem soków warzywnych? Wzbogać je o owoce! Z burakiem idealnie komponuje się jabłko lub pomarańcza. Do swojego soku możesz dodać również sok z cytryny, imbir lub marchewkę. Wypróbuj poniższy przepis:

Składniki:

  • 2 średnie buraki ćwikłowe,
  • 2 jabłka (twarde, soczyste i słodkie np. Kortland),
  • 1cm plaster imbiru,
  • łyżka soku z cytryny.

Zarówno w buraku, jak i w jabłku, pod skórką znajduje się dużo witamin, dlatego nie obieraj ich. Wystarczy, gdy je dokładnie umyjesz. Imbir obierz. Buraki, jabłka i imbir wrzuć do sokowirówki. Gotowy sok wymieszaj z sokiem z cytryny i włóż do lodówki na 30 minut. Sok z buraków najlepiej smakuje schłodzony.

Jeśli nie masz sokowirówki możesz zmiksować wszystkie składniki w blenderze, dodając w razie konieczności wodę. Otrzymasz w ten sposób pyszne smoothie. W tym wypadku lepiej obrać buraki, by nasz koktajl nie miał mocno ziemistego smaku.

Żeby otrzymać klarowny napój bez użycia sokowirówki, przed zmiksowaniem wszystkich składników w blenderze musisz dodać więcej wody, a następnie całość dokładnie odcedzić na sitku o drobnych oczkach.

Na zdrowie 🙂

Czytaj więcej: Buraki – ich właściwości oraz wpływ na zdrowie

Źródła:

[1] Peter C. Wootton-Beard, Lisa Ryan, A beetroot juice shot is a significant and convenient source of bioaccessible antioxidants, Journal of Functional Food, 2011, s. 329-334.

[2] Siervo M, Lara J, Ogbonmwan I, Mathers JC. Inorganic nitrate and beetroot juice supplementation reduces blood pressure in adults: a systematic review and meta-analysis. J Nutr. 2013 Jun;143(6):818-26. doi: 10.3945/jn.112.170233. Epub 2013 Apr 17. PMID: 23596162.

[3] Zielinska-Przyjemska M , Olejnik A. , Grajek W., Wpływ soku z buraka ćwikłowego i aronii in vitro na metabolizm tlenowy i apoptozę ludzkich granulocytów obojętnochłonnych, [w:] Żywność Nauka Technologia Jakość, 2007 | 14 | 2 | s. 174-186.

[4] Stachurska K., Zegan M., Michota-Katulska E., Sok z buraka i sok z kwaśnych wiśni w żywieniu osób o zwiększonej aktywności fizycznej, BROMAT. CHEM. TOKSYKOL. – LII, 2019, 1, str. 24 – 30.

Polecane produkty

Zostaw odpowiedź

Wpisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię