Strona główna Odżywianie Czy warto jeść daktyle? Właściwości odżywcze daktyli

Czy warto jeść daktyle? Właściwości odżywcze daktyli

241
0

W ostatnich latach notuje się rosnące zainteresowanie różnymi owocami, które na pewien czas zapadły w zapomnienie. Do grupy tej z pewnością zaliczyć można daktyle – zarówno świeże jak i suszone. Są to owoce drzewa palmowego zwanego daktylowcem właściwym. Zalicza się je to pestkowców o długości dochodzącej do 7 cm. Są w smaku słodkawe, a ich struktura jest dosyć mięsista. Wyróżnia się dwa rodzaje owoców daktylowca – miękkie oraz twarde. Z tych pierwszych wytłacza się sok, a z drugich (z powodu sporej zawartości skrobi) wypieka się chleb zwany chlebem pustyni. Daktyle surowe oraz suszone zaliczają się do owoców jadalnych. W Europie Wschodniej oraz Centralnej dostępne są głównie suszone i traktowane są zazwyczaj jako przekąska lub słodki dodatek do ciast czy deserów. Ich spora wartość energetyczna ukryta w cukrach prostych powoduje, że owoce te są popularne wśród sportowców oraz osób pracujących fizycznie. Zawierają również sporą ilość witamin oraz minerałów. Od lat daktyle są również cenione za ich właściwości lecznicze związane z bogactwem zawartych w nich antyoksydantów. Co warto zatem jeszcze wiedzieć o daktylach i kto szczególnie często powinien je spożywać?

Daktyle skład

Daktyle od wieków cenione są przede wszystkim za ich wysoką zawartość cukrów prostych, które w krótkim czasie dostarczają sporych dawek energii. 100 gram odmiany Deglet Noor to wartość energetyczna 282 kcal. Ta sama ilość produktu zawiera również 2.45 gram białka, 0.4 gram tłuszczu, 75 gram cukrów (cukry proste około 63.5 grama) oraz 8 gram błonnika. Jeżeli chodzi o witaminy to 100 gram daktyli z tej samej odmiany zawiera 0.4 mg witaminy C, 0.052 mg tiaminy, 0.05 mg witaminy E, 2.7 µg witaminy K, 10 IU witaminy A, 19 µg kwasu foliowego, 0.165 mg witaminy B6 i 1.28 mg niacyny. W 100 gramach daktyli znaleźć też można 39 mg wapnia, 656 mg potasu, 62 mg fosforu, 43 mg magnezu, około 1 mg żelaza, 0.3 mg cynku i 2 mg sodu.

Daktyle na krew

Na samym początku wspomnieć trzeba, że daktyle są owocami bardzo słodkimi. Ich indeks glikemiczny IG wynosi aż 103 co wyklucza je z diety osób  chorych na cukrzycę. Według niezależnych badań prowadzonych przez kilka instytutów badawczych na całym świecie, daktyle mogą być sprzymierzeńcem w walce z odkładaniem się złogów cholesterolu na ściankach naczyń krwionośnych. Sporą rolę odgrywa tutaj wysoka zawartość błonnika zawartego w tych owocach. Regularne spożywanie daktyli z pewności przyniesie wiele korzyści dla osób, które znajdują się w grupie ryzyka zachorowania na miażdżycę, chorobę wieńcową, udar mózgu czy inne choroby na tle sercowo – naczyniowym. Kolejną istotną cechą daktyli jest ich zdolność do utrzymania prawidłowego ciśnienia krwi co jest spowodowane wysoką zawartością potasu. Pierwiastek ten wpływa również pozytywnie na kondycję ścian naczyń krwionośnych. Z kolei obecność salicylanów zapewnia daktylom właściwości przeciwzapalne i przeciwzakrzepowe. Nie wolno również zapomnieć, że owoce te zawierają żelazo, które jest sprzymierzeńcem w walce z niedokrwistością.

Suszone daktyle na układ trawienny

Suszone daktyle są często zalecane przy dolegliwościach ze strony układu trawiennego. Wysoka zawartość błonnika pokarmowego powoduje, że regularne spożywanie tych owoców przynosi ulgę w zaparciach, co jest związane z poprawą ogólnej perystaltyki jelit.

Daktyle na odporność oraz mocne kości

Daktyle są cennym źródłem miedzi, magnezu, selenu oraz kilku innych pierwiastków odpowiadających między innymi za odporność, a więc warto po nie sięgać zwłaszcza w okresie jesienno – zimowym. Owoce te zawierają również pokaźną ilość wapnia (39 mg w 100 gramach produktu), które wpływa na kości poprawiając ich kondycję ogólną.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here