Strona główna Odżywianie Wartości odżywcze gruszek

Wartości odżywcze gruszek

120
0

Z całą pewnością jednymi z najbardziej rozpoznawalnych drzew rosnących dziko w Polsce są grusze. Grusza należy do drzew z rodziny różowatych, a początkowo drzewa te rosły jedynie w umiarkowanej strefie Eurazji. Z powodu, że wymagania cieplne grusz są znacznie wyższe niż jabłoni, nie występowały one tak daleko na północ jak te drugie. Szacuje się, że na świecie występuje od 30 do 60 gatunków tego drzewa, z czego odmian uprawnych jest nawet kilka tysięcy. Charakterystyczny pokrój grusz oraz smaczne owoce przyczyniają się do ich sporej popularności. Okazuje się, że z roku na rok wzrasta sprzedaż gruszek co może być podyktowane ogólnym wzrostem popularności zdrowego stylu odżywania się. Jest to szczególnie dobra informacja patrząc z perspektywy odżywczych wartości gruszek, w których nie brakuje witamin oraz ważnych minerałów stanowiących nieodłączny element codziennej diety. Gruszki są również wykorzystywane w kosmetyce do produkcji różnych specyfików. Co warto jeszcze wiedzieć o tych owocach?

Gruszki skład

Gruszki od setek lat cenione są za ich właściwości odżywcze oraz niepowtarzalny smak. 100 gram tego produktu to wartość energetyczna około 60 kcal. Nie jest to więc dużo i z całą pewnością mogą być one spożywane przez osoby będące na diecie. Ta sama ilość gruszek zawiera również 0.36 gram białka, 0.14 gram tłuszczu, około 15 gram węglowodanów i 3.1 gram błonnika. W 100 gramach tego owocu znajduje się także 4.3 mg witaminy C, 4.4 µg witaminy K, 0.12 mg witmainy E, 1 IU witaminy A, 0.012 mg tiaminy, 0.026 mg ryboflawiny, 0.161 mg niacyny, 0.029 mg witaminy B6 oraz 7 µg kwasu foliowego. Jeżeli chodzi natomiast o minerały to w 100 gramach gruszki znajduje się 9 mg wapnia, 0.18 mg żelaza, 116 mg potasu, 12 mg fosforu, 7 mg magnezu oraz 1 mg sodu.

Gruszki na krew

Według badań przeprowadzonych przez naukowców z Uniwersytetu w Wageningen, regularne spożywanie gruszek może przyczynić się do zmniejszenia ryzyka wystąpienia udaru mózgu. Mechanizm odpowiedzialny za taki stan rzeczy nie jest jeszcze do końca poznany, ale podejrzewa się, że główną rolę odgrywa tu błonnik pokarmowy. Dodatkowo gruszki zawierają potas (116 mg na 100 gram gruszek), który zbawiennie wpływa na układ krwionośny – a konkretnie na ciśnienie krwi. Warto również zapamiętać, że potas utrzymuje odpowiednią drożność naczyń krwionośnych, a także wspomaga pracę mięśni i wydala z organizmu nadmiar sodu.

Gruszki na odchudzanie

Okazuje się, że owoce jakimi są gruszki mogą być dobrą alternatywą w diecie osób odchudzających się, ponieważ zawierają jedynie 60 kcal na 100 gram. Podobnie jak jabłka posiadają dużą ilość rozpuszczalnego błonnika pokarmowego, który „pęcznieje” w żołądku i na długi czas zapewnia uczucie sytości. Jest to szczególnie ważne, gdy osoba znajdująca się na diecie odchudzającej słabo radzi sobie z odczuwanym głodem. Ponad to, suszone gruszki sprawdzą się znakomicie w formie przekąski. Najlepszym wyjściem będzie zakup gruszek w sezonie, kiedy cena jest najniższa i ususzenie ich na okres jesienno – zimowy. Dodatkową zaletą spożywania ich w tym okresie będzie wzmacnianie odporności dzięki witaminom, które występują w gruszkach.

Gruszki na problemy z układem trawiennym

Wbrew ogólnemu przekonaniu, że gruszki należą do owoców ciężkostrawnych, są one polecane osobom borykającym się z problemem zaprać oraz biegunki. W przypadku biegunek powinno się kupować gruszki twarde i cierpkie. Zawierają one sporą ilość garbników, które powstrzymują biegunki. Inaczej sprawa się ma w sytuacji zaparć. Wtedy trzeba wybierać gruszki miękkie i soczyste. Taki rodzaj gruszek jedzony w umiarze pobudza trawienie.

Gruszki w cukrzycy

Gruszki mogą być z powodzeniem stosowane w urozmaiceniu diety osób chorych na cukrzycę. Ich indeks glikemiczny IG jest dosyć niski i wynosi 30.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here