brzuch tarczycowy

Zaburzenia hormonalne związane z chorobami tarczycy często powodują, że pojawia się brzuch tarczycowy. Swoim wyglądem przypomina on spłaszczoną piłkę, a tkanka tłuszczowa zaczyna gromadzić się w okolicach pasa w bardzo charakterystyczny sposób, bo już tuż poniżej linii biustu. Jest to nie tylko problem estetyczny, ale przede wszystkim zdrowotny, dlatego, jeśli dotyczy nasz ta przypadłość, nie powinniśmy jej lekceważyć.

Aby pozbyć się brzucha tarczycowego, nie wystarczy zmiana diety oraz ćwiczenia. Nie zlikwiduje to problemu bez wcześniejszego podjęcia odpowiedniego leczenia. Przyczyny nadmiernego gromadzenia się tkanki tłuszczowej leżą bowiem w zaburzeniach pracy tarczycy. Konieczna jest więc dokładna diagnostyka, a następnie wdrożenie leczenia, a dopiero wówczas zmiana sposobu odżywiania i zwiększenia aktywności fizycznej przyniosą oczekiwane rezultaty. Sprawdź, skąd się bierze brzuch tarczycowy i jak się go pozbyć.

Przyczyny powstawania brzucha tarczycowego

Brzuch tarczycowy powstaje na skutek zwolnienia procesów metabolicznych w organizmie, co powoduje przybieranie na wadze. Jest to spowodowane zaburzeniami hormonalnymi wywołanymi nieprawidłowym funkcjonowaniem tarczycy. Tarczyca ogrywa ogromną rolę w procesie przemian metabolicznych w organizmie. Niedobór hormonów tarczycowych sprawia, że organizm o wiele gorzej radzi sobie ze spalaniem nadwyżek energetycznych. Z czasem dochodzi do sytuacji, że jemy tyle samo, a tyjemy. Tkanka tłuszczowa ma największą tendencję do gromadzenia się w okolicy brzucha, ponieważ to właśnie tam znajduje się najwięcej komórek tłuszczowych.

Dodatkowym problemem jest to, że na skutek zaburzeń hormonalnych i metabolicznych w komórkach całego ciała zaczynają odkładać się takie substancje jak glikozaminoglikany oraz fibronektyny, co prowadzi do tak zwanych obrzęków śródmiąższowych. Mamy wtedy wrażenie, że puchniemy i istotnie zwiększa się obwód ramion, czy nóg. Obrzęki pojawiają się również na twarzy. Pacjenci często skarżą się wtedy na uczucie ociężałości i jakby „napompowania ciała”.

Brzuch tarczycowy będący wynikiem niedoczynności tarczycy odstaje w bardzo charakterystyczny sposób, przypominając swoim wyglądem spłaszczoną piłkę. Pojawia on się już pod linią biustu, w odróżnieniu na przykład od brzucha piwnego, który największy jest w dolnej części.

Poza powiększonym obwodem brzucha i obrzękami, innymi objawami mogącymi świadczyć o niedoczynności tarczycy są:

  • ciągłe odczuwanie zimna,
  • problemy z koncentracją,
  • senność,
  • zmęczenie,
  • duszności podczas wysiłku,
  • suchość skóry,
  • zaburzenia cyklu miesiączkowego.

Jak się pozbyć brzucha tarczycowego?

Brzucha tarczycowego można się pozbyć. Potrzebne będzie jednak przede wszystkim zlikwidowanie przyczyn jego powstania, czyli ustabilizowanie poziomu hormonów tarczycy, a następnie wdrożenie odpowiedniego postępowania dietetycznego i wzmożona aktywność fizyczna.

Podstawowe kroki, jakie trzeba podjąć, by pozbyć się brzucha tarczycowego to:

1. Leczenie zaburzeń hormonalnych

Jeśli podejrzewasz u siebie zaburzenia pracy tarczycy, najpierw udaj się do lekarza pierwszego kontaktu, który skieruje Cię na badanie krwi, aby określić poziom hormonu TSH. Jeżeli wynik będzie nieprawidłowy, zostaniesz skierowany na dalsze leczenie do endokrynologa.
Dalsza diagnostyka będzie polegała na wykonaniu

specjalistycznych analiz stężenia hormonów we krwi oraz ocenie stanu tarczycy podczas badania USG. Lekarz sprawdzi, czy narząd nie jest powiększony, oraz czy nie znajdują się na nim niepokojące zmiany na przykład guzki. Jeżeli zostaną one wykryte, to być może konieczne okaże się również wykonanie biopsji.

Leczenie niedoczynności tarczycy polega na przyjmowaniu leków zapisanych przez lekarza. Poprawa samopoczucia następuje zwykle bardzo szybko. Wraz ze stabilizacją poziomu hormonów tarczycy w organizmie, przyspieszeniu ulega również metabolizm, co staje się wyraźnie zauważalne.

Dopiero gdy nasz problem zdrowotny zostanie zdiagnozowany i rozpoczniemy leczenie, możemy odnieść oczekiwane efekty ze stosowania diety i ćwiczeń.

2. Dieta

Osoby z zaburzeniami pracy tarczycy w żadnym wypadku nie powinny stosować bardzo restrykcyjny, niskokalorycznych diet odchudzających, ponieważ mogą one spowodować niedobory składników odżywczych w organizmie i tylko nasilić problemy z metabolizmem.

Dieta na brzuch tarczycowy to przede wszystkim zdrowe zbilansowane posiłki bogate w warzywa, owoce, pełne ziarna zbóż, chudy nabiał, chude mięso oraz ryby.

Korzystnie wpływ na zdrowie i sylwetkę będzie miało spożywanie zwiększonej ilości produktów bogatych w jod takich jak ryby morskie na przykład makrela, śledź, łosoś, dorsz. Pomocne może również okazać się włączenie d diety suplementów alg z rodzaju chlorella lub spirulina, które są bardzo bogatym źródłem jodu. Zanim jednak po nie sięgniemy, poradźmy się naszego lekarza prowadzącego.

Bardzo ważne jest również utrzymanie codziennej podaży białka na poziomie około 15% spożywanych kalorii. Dieta taka przyczyni się do zwiększenia tempa metabolizmu oraz będzie stymulować produkcję hormonu wzrostu, który przyczynia się do efektywnego spalania tkanki tłuszczowej.
Niezwykle ważne jest również picie dużych ilości wody – co najmniej 1, 5 litra dziennie.

Osoby borykające się z niedoczynnością tarczycy powinny unikać produktów spożywczych naturalnie zawierających substancje utrudniające przyswajanie jodu, czyli tak zwane wolotwórcze.

Należą do nich na przykład

  • soja,
  • brukselka,
  • kalafior,
  • kapusta,
  • rzepa,
  • brukiew,
  • gorczyca (przykładowo w musztardzie).
  • orzeszki ziemne.

Powinniśmy również decydowanie ograniczyć spożywanie cukru, a także zaprzestać jadania dań gotowych zawierających takie substancje jak wzmacniacze smaku i zapachu, sztuczne aromaty, tłuszcze nasycone, tłuszcze typu trans, konserwanty, barwniki syntetyczne.

Najlepiej udać się do doświadczonego dietetyka, który pomoże nam odpowiednio skomponować posiłki, tak aby nie zabrakło w nich żadnych niezbędnych substancji odżywczych. Dieta tarczycowa nie musi być bardzo restrykcyjna ani niesmaczna.

3. Ćwiczenia

Nastaw się na taką aktywność fizyczną, która pomoże Ci zwiększyć tempo metabolizmu. Wskazane są zwłaszcza ćwiczenia typu kardio na przykład:

  • bieganie,
  • szybki marsz,
  • jazda na rowerze,
  • ćwiczenia na orbitreku,
  • aerobic.

Najlepsze efekty przyniosą ćwiczenia przez co najmniej 30 minut 3-4 razy w tygodniu przy tętnie w granicach 120- 130 uderzeń serca na minutę. W miarę poprawy naszej sprawności fizycznej możemy wydłużać czas treningu i zwiększać jego częstotliwość. Warto również zacząć, regularnie trzy razy w tygodniu wykonywać ćwiczenia wzmacniające mięśnie brzucha, które pomogą spalić tkankę tłuszczową i wyszczuplić okolice pasa. Najlepsze efekty uzyskamy wykonując ćwiczenia na brzuch tarczycowy przed intensywnym treningiem kardio.

Bardzo dobre rezultaty przynosi również trening interwałowy, który powoduje, że wysokie tempo przemian metabolicznych w organizmie utrzymuje się aż do 24 godzin od zakończenia ćwiczeń.

Warto skorzystać z pomocy trenera personalnego, który pomoże nam w odpowiednim doborze ćwiczeń dla naszych potrzeb, oraz do aktualnego poziomu naszej sprawności fizycznej.
Już po zaledwie kilku tygodniach stosowania leczenie zaburzeń pracy tarczycy oraz zdrowej diety i ćwiczeń, zauważysz znaczną różnicę w swoim samopoczuciu oraz wyglądzie. Na początku istotnie zmniejszą się obrzęki, co spowoduje, że poczujesz się znacznie lepiej i będzie Ci o wiele łatwiej podjąć aktywność fizyczną. W zależności od ilości nadprogramowych kilogramów zgubienie brzucha tarczycowego powinno zająć Ci od 3 do 6 miesięcy.

Czytaj także:

  1. USG tarczycy
  2. Badanie hormonów tarczycy
  3. Badanie izotopowe tarczycy
Polecane produkty

Zostaw odpowiedź

Wpisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię