Strona główna Odżywianie Witamina B5

Witamina B5

292
0
Witamina B5
Witamina B5 (shutterstock.com)

Witamina B5 (kwas pantotenowy), to bardzo rozpowszechniony w świecie roślinnym i zwierzęcym organiczny związek chemiczny. Powszechność jej występowania prawdopodobnie przyczyniła się do powstania jej nazwy – panthos w j. greckim oznacza wszędzie. Należy ona do witamin z grupy B i jest rozpuszczalna w wodzie. Jest to witamina niezbędna dla każdej żywej komórki (w przyrodzie w stanie wolnym występuje bardzo rzadko).

Witamina B5 – źródła występowania

Możemy dostarczać witaminę B5 w codziennych posiłkach spożywając: wątróbkę (nie powinno się jej spożywać częściej niż raz w miesiącu), otręby pszenne, śledzie, makrelę, pstrąga, grzyby, mięso kurczaka, mleczko pszczele, mleko pełnotłuste, orzechy, pestki słonecznika, sery, jajka, awokado, ziemniaki, pomarańcze, brokuły, ciemny ryż, chleb pełnoziarnisty, soję, melony, banany, masło orzechowe, Yerba Mate, nasiona roślin strączkowych, cielęcinę i nerki.

Witamina B5 – przedawkowanie i niedobory

Hiperwitaminoza (przedawkowanie witaminy), w przypadku B5 właściwie nie występuje, gdyż kwas pantotenowy, a właściwie jego nadmiar jest wydalany wraz z kałem i moczem. Jedynie spożywanie dużych dawek tej witaminy (10-20 mg/dobę), może doprowadzić do takich objawów jak biegunka i zatrzymanie wody w organiźmie.

Awitaminoza, czyli niedobór witaminy B5, właściwie się nie zdarza, gdyż występuje ona powszechnie w pożywieniu, które codziennie spożywamy. Dodatkowo kwas pantotenowy jest syntetyzowany przez drobnoustroje w naszym przewodzie pokarmowym.

Do objawów niedoboru witaminy B5 w naszym organiźmie można zaliczyć: zaburzenia w funkcjonowaniu układu pokarmowego (m. in. niestrawność, wzdęcia), zaburzenia funkcjonowania układu sercowo-naczyniowego (m.in. przyspieszenie akcji serca, niskie ciśnieni krwi), ogólne zmęczenie, zaburzenia snu, zmiany skórne, nadmierna drażliwość, bóle głowy, nudności, wymioty, bóle głowy, niepokój, złe gojenie się ran, zaburzenia czucia rąk i nóg, utrata kondycji, zespół piekących stóp ( niedobór witaminy B5, jest jedną z przyczyn powstawania gośćca).

Witamina B6 – rola w organizmie człowieka

W czasie przetwarzania produktów spożywczych (gotowania), straty witaminy B5 mogą dochodzić od 50-80%. Jest ona syntetyzowana przez florę jelitową (brak jednak dotychczas danych na temat tego, w jakim stopniu). Witamina B5 jest bardzo wrażliwa na działanie promieni słonecznych (szybko ulega zniszczeniu pod ich wpływem). Spośród wszystkich witamin z grupy B, witamina B5 jest najbardziej wrażliwa na czynniki zewnętrzne. Witamina B5 występuje w dużych ilościach zarówno w organizmach roślinnych jak i zwierzęcych. Dla procesów życiowych każdej komórki jest wręcz niezbędna. Mieszanina pantenolu, panteiny i kwasu pantotenowego stanowi witaminę B5. Koenzym A, który aktywnie uczestniczy w wielu procesach metabolicznych jest aktywną postacią witaminy B5.

Witamina B5 pełni w naszym organiźmie wiele funkcji: obniża stężenie cholesterolu we krwi, wpływa na przemiany białkowo-tłuszczowe, uczestniczy w syntezie hormonów steroidowych, także neurotransmiterów (serotoniny, dopaminy), produkuje przeciwciała chroniące organizm przed zakażeniami wirusowymi i bakteryjnymi, regeneruje skórę i błony śluzowe, przyspiesza gojenie ran, regeneruje tkanki, poprawia stan włosów, przeciwdziała starzeniu, poprawia pigmentację.

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here