Strona główna Odżywianie Witamina B4 (Cholina)

Witamina B4 (Cholina)

212
0
Witamina B4 (Cholina)
Witamina B4 (Cholina)

Witamina B 4,  nazywana również choliną, jest ogromnie ważna dla ludzkiego organizmu. Odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie naszego mózgu (jako jedna z niewielu substancji przenika barierę krew-mózg). Zabezpiecza ośrodkowy układu nerwowy przed różnymi substancjami, które są dostarczane w diecie. Cholina bierze udział w reakcjach chemicznych procesów zapamiętywania (dostaje się bezpośrednio do komórek mózgu). Ze względu na to, że jest niezbędnym elementem w produkcji lecytyny, jej działanie jest wykorzystywane przy leczeniu choroby Alzheimera.

Witamina B4 i jej rola w funkcjonowaniu organizmu

Witamina B4 będąca jedną z witamin z grupy B jest emulgatorem tłuszczów. Bierze udział zarówno w przemianach tłuszczów jak i cholesterolu. Zapobiega osadzaniu się cholesterolu w ścianach tętnic, jak również w wytrącaniu go w pęcherzyku żółciowym w postaci złogów, dzięki procesowi emulgowania cholesterolu przez witaminę B 4.

Wszelkie suplementy i witaminy powinniśmy stosować z rozwagą, szczególnie wtedy, gdy jesteśmy w podeszłym wieku, karmimy piersią lub jesteśmy w ciąży. Odpowiednio zbilansowana dieta powinna nam dostarczyć wszystkich niezbędnych składników do prawidłowego funkcjonowania organizmu i zapewnienia mu niezbędnych substancji odżywczych. W przypadku nadmiar witaminy B 4 w organiźmie, mogą wystąpić takie objawy jak wymioty, nudności, biegunki lub charakterystyczny „rybi zapach”, wydobywający się z ust lub innych części ciała.

Witamina B4 – Gdzie jej szukać?

W naszej codziennej diecie wśród produktów, które są źródłem witaminy B 4 powinny się znaleźć: żółtka jaj, orzechy, serce, wątroba, móżdżek, zielone warzywa liściaste (kalafior, sałata), warzywa strączkowe (groch, soja, soczewica), drożdże, lecytyna, kiełki pszenicy. Naszą dietę warto też wzbogacić o nabiał (sery, mleko), gdyż wraz z choliną powinniśmy przyjmować spore ilości wapnia (chodzi o zachowanie odpowiedniego stosunku wapnia do fosforu).

Witamina B4 – skutki niedoboru i dzienne zapotrzebowanie

Skutkami niedoboru witaminy B 4 w naszej diecie mogą być problemy z układem pokarmowym. Awitaminoza może mieć niekorzystny wpływ na ciśnienie krwi. Może również doprowadzić do takich objawów jak: dolegliwości sercowe, stany lękowe, bóle głowy czy obstrukcja.

Dzienne zapotrzebowanie organizmu na cholinę wynosi: u dorosłego mężczyzny 550 mg/dobę, dzieci w zależności od wieku od 200 do 375 mg/dobę, dla kobiet w ciąży i matek karmiących ta dawka wynosi od 450 do 550 mg/dobę.

Niedobór choliny w naszym organiźmie może doprowadzić do stanu, gdzie w wieku np. 40 lat będziemy mieli problemy z koncentracją lub pamięcią.

Choroba niedoborowa prowadzi do: otłuszczenia wątroby lub nawet jej marskości, stwardnienia tętnic spowodowanego odkładaniem się blaszek miażdżycowych, możliwością rozwoju choroby Alzheimera.

Toksyczność wywołana nadmiernym spożyciem witaminy B 4 nie jest znana.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here