Powody stosowania diety wegetariańskiej są różne. Niezależnie jednak od tego każdy staje przed wyzwaniem związanym z niedoborami składników odżywczych oraz mikro i makro elementów. Nie spożywając mięsa, trzeba zadbać o odpowiednie zbilansowanie diety. No właśnie, czyli jakie?

Zbilansowana dieta – definicja

Zbilansowana dieta, czyli również zrównoważona i optymalna, dostarcza człowiekowi wszystkich niezbędnych do życia i prawidłowego rozwoju składników odżywczych: białka, tłuszczów, węglowodanów, witamin, błonnika, wody, składników mineralnych. Należy je spożywać w odpowiednich ilościach zależnych  m.in. od wieku, wagi, aktywności fizycznej. Niedobór któregoś ze składników może wiązać się z problemami zdrowotnymi, np. anemią.

Na co zwrócić szczególną uwagę w diecie wegetariańskiej?

Dieta wegetariańska budzi duże kontrowersje, ponieważ wykluczenie mięsa z diety jest równoznaczne z niespożywaniem części składników odżywczych. Należy jednak podkreślić, że wszystkie cenne składniki mięsa występują w innych produktach.

Na szczególnej uwadze w diecie wegetariańskiej należy mieć: białko, żelazo, witaminy B12 i D.

  • Białko w diecie wegetariańskiej można czerpać z produktów mlecznych, ale nie tylko. Jego dobrym źródłem są też rośliny strączkowe, nasiona, zboża orzechy.
  • Niedoborom żelaza zapobiega spożywanie: kakao, jaj, produktów zbożowych, zielonych warzyw liściastych.
  • Witamina B12 znajduje się w produktach zwierzęcych i trudno jest ją zastąpić. Lekarze zalecają, aby ją po prostu suplementować.
  • Z niedoborem witaminy D zmaga się zdecydowana większość społeczeństwa, nie tylko wegetarianie. Warto jest raz na jakiś czas robić badania na jej zawartość. Jeżeli witaminy D jest w organizmie za mało, należy ją suplementować.

Jak zbilansować dietę wegetariańską?

Wbrew pozorom zbilansowanie diety wegetariańskiej nie jest trudne, o ile pamięta się o spożywaniu właściwych składników w konkretnych ilościach. Problemem może się okazać natomiast wykorzystanie wiedzy w praktyce.

Tak naprawdę odpowiednie zbilansowanie posiłków wymaga ogromnych pokładów cierpliwości i czasu. Nie tak łatwo jest przygotować pełnowartościowy jadłospis, aby był też smaczny i nie wymagał spędzenia całego dnia w kuchni.

Początkujący wegetarianie coraz częściej decydują się na wykupienie pakietu diety pudełkowej. Jest to bardzo dobre rozwiązanie z kilku powodów, a przede wszystkim dlatego, że wegetarianin dostarcza wówczas organizmowi wszystkich niezbędnych składników. W SuviBox nad skomponowaniem diety czuwają doświadczeni dietetycy, a nad jej smakiem najlepsi kucharze.

Dzięki takiemu rozwiązaniu człowiek uczy się również nowych smaków. Późniejsze samodzielne komponowanie zbilansowanej diety wegetariańskiej jest po prostu znacznie łatwiejsze.

Polecane produkty

Zostaw odpowiedź

Wpisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię