Wszystkie automatyczne filtry są zaprojektowane w taki sposób, by zapobiegać przedostawaniu się szkodliwych zanieczyszczeń do silnika, chłodnicy, przewodów paliwowych. Jeśli nie będą działać prawidłowo, może dość do obniżenia wydajności, a nawet uszkodzenia silnika. Podobnie działa filtr kabinowy.

Co to jest filtr kabinowy?

To mały filtr harmonijkowy. Jest wykonany z wielowłóknistej bawełny lub innego materiału. Przed wejściem do kabiny pasażerskiej powietrze zewnętrzne jest kierowane właśnie do niego. Zanieczyszczenia znajdą się w filtrze i nie przedostaną się do wnętrza pojazdu. 

Chroni przed kurzem, pyłkami, smogiem i zarodnikami pleśni. Wychwytuje również odchody gryzoni, liście i inne niechciane zanieczyszczenia. Łagodzi objawy alergii. Wymieniając regularnie filtr kabinowy, możesz zapobiec kosztownej naprawie. Gdy powietrze jest brudne, klimatyzacja pracuje ciężej. Istnieje wtedy duże ryzyko, że silnik się spali.

Czytaj także: Filtry HEPA – co to takiego i czy warto je stosować?

Jak często należy wymieniać filtr kabinowy?

W 2002 roku zaczął pojawiać się w pojazdach. Zapobiega przedostawaniu się kurzu, pyłków, brudu i innych zanieczyszczeń do Twojego samochodu przez klimatyzację i otwory wentylacyjne. Zasadniczo zaleca się wymianę filtrów co 12 miesięcy lub 20 tysięcy kilometrów.  Jeśli jednak często jeździsz w zanieczyszczonych obszarach lub po polnych drogach, wymieniaj filtr co 10 tysięcy kilometrów. Alergicy mogą rozważyć jeszcze częstsze zmiany. Szczegółowe informacje znajdziesz m.in. na stronie internetowej producenta.

Chociaż nie ma lampki ostrzegawczej, która zapalałaby się, gdy filtr kabinowy wymaga wymiany, warto zwrócić uwagę na następujące sygnały:

  • ograniczona cyrkulacja powietrza w kabinie pasażerskiej,
  • zmniejszona wydajność ogrzewania i klimatyzacji,
  • zapach stęchlizny w kabinie,
  • kanały wlotowe powietrza wydają nietypowy gwizd.

Czy mogę zmienić go samodzielnie?

Możesz! Jest to stosunkowo proste. Sposób wymiany jest uzależniony od pojazdu. Większość filtrów znajduje się za schowkiem. To oznacza, że musisz go usunąć, by dostać się do filtra. Może zająć Ci to sporo czasu, ponieważ często trzeba usunąć wiele delikatnych elementów. 

W niektórych samochodach znajduje się pod maską lub deską rozdzielczą. Ma filtrować całe powietrze, które przechodzi przez system HVAC auta. 

Dlaczego warto zmienić filtr kabinowy?

Niewłaściwie utrzymany filtr kabinowy może powodować nieprzyjemne wrażenia z jazdy. Czasem wpływa negatywnie na zdrowie kierowcy i pasażerów. 

Większy komfort

Po wymianie filtra praktycznie natychmiast zauważysz różnicę w komforcie jazdy oraz wydajności systemów ogrzewania i chłodzenia. Pozwala utrzymać wnętrze w czystości i usunie brzydkie zapachy. 

Cichszy prąd przemienny

Jeśli filtr kabinowy jest wypełniony szkodliwymi zanieczyszczeniami, klimatyzator zacznie ciężej pracować podczas wypychania ciepłego lub chłodnego powietrza. W rezultacie prowadzi to do nadmiernego, stresującego i nieprzyjemnego hałasu. 

Dłuższa praca silnika

Regularna wymiana filtra kabinowego pomaga wydłużyć żywotność silnika. Szkodliwe zanieczyszczenia mogą bowiem uszkodzić wewnętrzne części silnika, takie jak cylindry i tłoki. Nawet małe cząstki, takie jak ziarnka soli są bardzo niebezpieczne. 

Czytaj więcej: Czy filtr kabinowy chroni przed smogiem?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj