Strona główna Odżywianie L – Karnityna – wszystko co musisz wiedzieć

L – Karnityna – wszystko co musisz wiedzieć

236
0
L-karnityna
L-karnityna (fot. Shutterstock)

Po raz pierwszy udało się wyizolować l-karnitynę w 1905 roku. Wyizolowano ją z mięśni, stąd prawdopodobnie pochodzi jej nazwa, od łacińskiego caro, carnis, co oznacza mięso. Ponieważ jej brak powodował gromadzenie się tłuszczu u larw mącznika młynarka, początkowo nazywano ją witaminą B t. L-karnityna jest organicznym związkiem chemicznym o budowie betainowej, pochodną kwasu hydtoksymasłowego.

W naszym organizmie l-karnityna jest syntetyzowana z aminokwasów w wątrobie, nerkach i mózgu. Obficie występuje w mięśniach. L-karnityna bierze udział w transporcie kwasów tłuszczowych z cytyzolu do mitochondriów.

Karnityna w organizmie człowieka pochodzi z pożywienia oraz jest syntetyzowana. Jest substancją w sposób naturalny występującą w naszym organizmie.

Najwięcej l-karnityny w naszym organizmie znajduje się w mięśniu sercowym i mięśniach szkieletowych – 98%, w nerkach i wątrobie jest jej 1,5%, 0,5% l-karnityny znajduje się w pozostałych narządach.

Zasoby L-Karnityny w organizmie

Zasób l-karnityny, jaki posiadamy w organizmie jest niewystarczający, dlatego musimy dostarczać ją wraz z pożywieniem. Głównym jej źródłem w pożywieniu jest mięso (baranina, wołowina, wieprzowina), produkty mleczne oraz drożdże. Ryby także zawierają spore ilości l-karnityny. Niewielkie jej ilości zawierają warzywa i owoce (wyjątek stanowi awokado). Przy wytwarzaniu kreatyny z lizyny w organizmie potrzebne są również: żelazo, witamina C, witamina B 6, metionina i niacyna. Niedobór witaminy C w organizmie może prowadzić do nawet 50% spadku poziomu l-karnityny w mięśniach.

Rola l-karnityny

L-Karnityna
L-Karnityna (shutterstock.com)

W naszym organizmie l-karnityna jest odpowiedzialna za transport kwasów tłuszczowych do mitochondriów (gdzie zostają przetworzone w energię). Współdziała w metabolizmie węglowodanów i niektórych rozgałęzionych aminokwasów. U osób wykonujących forsowne ćwiczenia fizyczne ułatwia usuwanie z krwi wytworzonych w trakcie treningu cząsteczek mleczanu (nadmiar tego kwasu we krwi powoduje zmniejszenie produkcji ATP, oraz powoduje zmęczenie). Wpływa na aktywność hormonów jak testosteron czy hormon tarczycy. Przy niedoczynności tarczycy tłuszcze w organizmie zaczynają się kumulować (hormony tarczycy biorą udział w spalaniu tłuszczów).

Niedobór l-karnityny

Najgroźniejszymi konsekwencjami niedoboru l-karnityny w organizmie należy niewydolność mięśnia sercowego i osłabienie lub zanik mięśni szkieletowych. Przyczynami niedoboru l-karnityny mogą być: zaburzenia wchłaniania, zaburzenia w biosyntezie l-karnityny, brak w organizmie składników sprzyjających jej syntezę (witamina C, witamina B 6, witamina PP, żelazo), zbyt mało l-karnityny w pożywieniu, niesprawny transport z tkanek ( gdzie zachodzi jej biosynteza) do miejsca działania, przy chorobach wątroby i nerek (zwiększone jej wydalanie), zwiększone zapotrzebowanie metaboliczne (np. przy diecie wysoko-tłuszczowej lub przy wysiłku fizycznym).

Niedobór l-karnityny w organizmie może być spowodowany chorobami serca, wątroby lub nerek. Występuje również u osób niedożywionych lub chorych na cukrzycę. Przyczyną może też być niedoczynność tarczycy lub choroba mięśni. Szczególnie narażone na niedobór l-karnityny są osoby otyłe, wykonujące wysiłek fizyczny, kobiety ciężarne i wegetarianie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here