Strona główna Odżywianie Czy warto jeść liczi?

Czy warto jeść liczi?

366
0

Z roku na rok rośnie zainteresowanie różnego rodzaju owocami tropikalnymi, których jeszcze 15-20 lat temu w Polsce nie znano. Wiele z nich swoją popularność zawdzięcza smakowi i zapachowi, ale warto zdawać sobie sprawę z tego, że w swoim składzie posiadają wiele cennych minerałów oraz witamin, które urozmaicają i wzbogacają codzienną dietę. Jednym z takich owoców jest liczi, które z rok na rok zyskuje coraz większą rzeszę zwolenników. Liczi chińskie lub inaczej chińska śliwka jest gatunkiem drzewa tropikalnego z rodziny mydleńcowatych. Roślina ta pochodzi z Wietnamu, Kambodży oraz Filip, ale obecnie uprawiana jest w wielu innych krajach na całym świecie charakteryzujących się klimatem tropikalnym i subtropikalnym. Z historycznego punktu widzenia, owoc ten został po raz pierwszy opisany i sklasyfikowany w roku 1782. Owoce liczi wykorzystywane są od wielu lat w sztuce kulinarnej do robienia syropów oraz kompotów, a w Chinach w wersji suszonej są zamiennikiem rodzynek. Warto również wspomnieć, że z medycznego punktu widzenia owoc ten wykazuje właściwości antynowotworowe, pozytywnie wpływa na krew, a także może być skuteczną przekąską dla osób chcących zrzucić zbędne kilogramy. Co warto zatem wiedzieć o liczi i kto powinien sięgać po ten owoc?

Liczi skład

Liczi było cenionym owocem tropikalnym już ponad 2000 lat temu. Wtedy to Chińczycy wykorzystywali je nie tylko jako przekąskę, ale również jako źródło wielu cennych mikro i makroelementów. 100 gram tego owocu to wartość energetyczna 66 kcal. Ta sama ilość produktu zawiera w sobie około 0.8 gram białka, 0.44 gram tłuszczu, 16.53 gram węglowodanów (15.23 gram cukrów prostych), a także 1.3 gram błonnika pokarmowego. Warto również wspomnieć o tym, że liczi jest znakomitym źródłem wielu cennych witamin. 100 gram owocu zawiera między innymi 71.5 mg witaminy C, 0.1 mg witaminy B6, 0.4 µg witaminy K, 0.07 mg witaminy E, 14 µg kwasu foliowego, 0.603 mg niacyny, 0.065 mg ryboflawiny i około 0.01 mg tiaminy. Owoc ten dostarcza również wielu minerałów. W tej samej ilości produktu znajduje się 5 mg wapnia, 0.31 mg żelaza, 171 mg potasu, 31 mg fosforu, 10 mg magnezu, 1 mg sodu oraz 0.07 mg cynku.

Liczi na krew

Spoglądając w skład liczi warto zwrócić uwagę na dosyć wysoki poziom potasu, który zawarty jest w tym owocu. Pierwiastek ten jest szczególnie ważny dla osób borykających się z nadciśnieniem tętniczym, gdyż zmniejsza je oraz redukuje w organizmie nadmiar sodu, który odpowiedzialny jest za podwyższone ciśnienie tętnicze. Regularne spożywanie liczi nie pozostanie obojętne na poziom złego cholesterolu we krwi. W owocu tym zawarte są polifenole – związki odpowiedzialne za obniżanie oraz kontrolowanie poziomu złego cholesterolu we krwi. Warto również wiedzieć, że polifenole podwyższają poziom HDL (dobrego cholesterolu). Liczi jest więc zalecane wszystkim, którzy znajdują się w grupie podwyższonego ryzyka zachorowania na miażdżycę oraz inne choroby układu sercowo – naczyniowego.

Liczi na odporność

Kolejnym składnikiem, który występuje w liczi w dużej ilości jest witamina C. W 100 gramach owoców znajduje się jej aż 71.5 grama, co jest znacznie lepszym wynikiem w porównaniu np. z cytryną. Widać zatem, że zjedzenie nawet niedużej ilości liczi poskutkuje dostarczeniem do organizmu niemal 100% dziennej dawki witaminy C. Jest to pożądane zwłaszcza w okresie jesienno – zimowym oraz wiosennym.

Liczi przeciwwskazania

Bardzo ważne, aby liczi nie spożywać na czczo, gdyż mocno obniża poziom glukozy we krwi, a co za tym idzie może spowodować utratę przytomności. Warto również pamiętać, że owoc ten ma stosunkowo wysoki indeks glikemiczny wynoszący IG = 50. Z tego powodu nie zaleca się, aby pojawiał się w diecie diabetyków.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here