Strona główna Odżywianie Czy warto jeść Bób? Wartości odżywcze bobu

Czy warto jeść Bób? Wartości odżywcze bobu

325
0

Z roku na rok wzrasta popularność naturalnych metod leczenia różnego rodzaju dolegliwości. Rośnie również świadomość zdrowego odżywiania się i zdecydowanie więcej osób wybiera dziś zdrowe i alternatywne formy jedzenia w zestawieniu z fastfoodami niż było to jeszcze kilka lat temu. Jedną z przekąsek, która zyskuje w ostatnich latach na popularności jest poczciwy bób. Należy on do grupy roślin strączkowych i tak jak pozostali przedstawiciele tej grupy charakteryzuje się wieloma, bardzo bogatymi wartościami odżywczymi. Bób to przede wszystkim znakomite źródło w pełni wartościowego białka, więc jego spożywanie jest szczególnie zalecane osobom, które z różnych względów nie jedzą lub nie mogą jeść mięsa. Bób zaliczany jest do gatunku rośliny z rodziny bobowatych, a jego prawidłowa nazwa to wyka bób. W regionalnym nazewnictwie spotyka się również nazwę bober. W dzisiejszych czasach roślina ta jest wyłącznie uprawna, a miejsce pierwotnego występowania nie jest do końca znane. Wiadomo natomiast, że bób był uprawiany już 2500 lat p.n.e. o czym świadczą egipskie wykopaliska. Jedyną występującą odmianą bobu to bobik, który cechuje się mniejszymi nasionami o kulistym kształcie. Co warto zatem jeszcze wiedzieć o tym drogocennym warzywie?

Bób skład

Bób jest doceniany za jego bogaty skład, który przede wszystkim zapewnia wysoką dawkę białka. Warzywo to jest więc częstym składnikiem dań wegańskich oraz wegetariańskich. 100 gram bobu to wartość energetyczna około 110 kcal. W tej samej ilości warzywa znajduje się również około 8g białka, 0.4 g tłuszczu, 5.5 g błonnika oraz prawie 20 g węglowodanów. Jeżeli chodzi o witaminy to w 100 gramach występuje 0.3 mg witaminy C, 0.01 mg tiaminy, 0.09 mg ryboflawiny, 0.72 mg niacyny, 0.16 mg kwasu pantotenowego, 0.072 mg witaminy B6, 104 µg kwasu foliowego oraz około 3 µg witaminy K. Jeżeli chodzi o minerały to w 100 gramach znajduje się 36 mg wapnia, 43 mg magnezu, 268 mg potasu, 5 mg sodu, 1 mg cynku, 125 mg fosforu oraz 1.5 mg żelaza.

Bób na chorobę Parkinsona

Na początku XX wieku badania nad bobem zaowocowały wydzieleniem z niego aminokwasu o nazwie lewodopa. Choć w pierwszym okresie po jego odkryciu nikt się nie zainteresował tym związkiem to po wielu latach okazał się on znakomitym lekarstwem stosowanym w walce przeciwko chorobie Parkinsona. Lewodopa w organizmie ludzkim zostaje przekształcona do dopaminy, której niedobór stwierdza się u osób borykających się z tą chorobą. Bób jest więc naturalnym lekarstwem, które może posłużyć w walce z Parkinsonem.

Bób na krew

Bób jest bogatym źródłem żelaza oraz kwasu foliowego. Oba te związki są niezbędne w produkcji czerwonych krwinek odpowiedzialnych za transport tlenu w całym organizmie. Bób od dawna stosowany jest w leczeniu anemii megaloblastycznej oraz niedokrwistości mikrocytarnej. Warto również wspomnieć, że w bobie znajduje się spora ilość błonnika oraz potasu. Oba te związku zbawiennie wpływają na krew oraz kondycję całego układu krążenia. Potas zaliczany jest do jednego z głównych sprzymierzeńców w walce z nadciśnieniem tętniczym, a błonnik znakomicie reguluje poziom złego cholesterolu we krwi.

Bób przeciwwskazania

Bób jak wszystkie inne warzywa strączkowe powoduje w jelitach produkcję sporej ilości gazów. Warzywo to nie jest więc zalecane osobom cierpiącym na różne dolegliwości układu trawiennego. Bób nie powinien znajdować się również w menu osób cierpiących na fawizm oraz dnę moczanową.

Jak gotować bób?

Na całe szczęście wzdęć występujących po zjedzeniu bobu można uniknąć. Cały sekret polega na wcześniejszym wymoczeniu bobu. Proces gotowania należy przeprowadzić w świeżej wodzie. Warto również wspomnieć, że kupując bób należy wybrać taki, który nie ma plam, a jego skórka jest gładka i intensywnie zielona.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here