Spośród niezliczonych diet i pomysłów na żywienie istnieje jedna, która w ostatnim czasie zdobyła ogromną popularność – dieta ketogeniczna. Zwana inaczej dietą węglowodanową, opiera się na założeniach, że większość węglowodanów w codziennej diecie, zamienia się na tłuszcze. Tym samym wprowadza się organizm w stan ketozy. Ze względu na jej niecodzienne rozwiązanie w kwestii proporcji makroskładników, pojawiają się pytania odnośnie jej wpływu na zdrowie.

Czy dieta ketogeniczna jest bezpieczna?

Pojęcie ketoza może budzić niekoniecznie pozytywne skojarzenia, w końcu w swoim brzmieniu nie zachęca. Nic, jednak bardziej mylnego. Ketoza to naturalny stan, do którego przygotowany, czy może nauczony jest nasz organizm, trzeba go tylko umieć wywołać – właśnie poprzez rezygnację z węglowodanów i skupienie na tłuszczach. Wówczas nasze ciało, zamiast pobierać energię z „węgli”, zacznie ładować się z tłuszczów.

Jednym ze skutków będzie wyższe, niż w innych dietach odchudzających uczucie sytości oraz doda sporo energii, którą będzie można spożytkować na rozbudowę mięśni, które w połączeniu z keto rosną w sposób wyjątkowo satysfakcjonujący.

Do zagrożeń diety ketogenicznej należy na przykład mała ilość błonnika w produktach, dlatego układając posiłki, należy uwzględnić produkty, które go posiadają – choćby orzechy, czy awokado. Większość pozostałych niepożądanych skutków, jak bóle głowy, czy brzucha, przechodzi po tygodniu i pojawia się bardzo często generalnie przy drastycznych zmianach nawyków żywieniowych – po prostu dajmy się naszemu organizmowi przyzwyczaić!

Ponadto może pojawić się problem z nadmiarem cholesterolu, dlatego jak w każdej diecie należy zwracać uwagę na przyjmowane posiłki. Dania na diecie keto z reguły są proste, więc łatwiej, niż na innych dietach jest zrezygnować z gotowych, przetworzonych produktów i korzystać z własnoręcznie przygotowanych, świeżych potraw.

Czy dieta ketogeniczna jest zdrowa?

Jak wiadomo, dieta ketogeniczna oznacza zamianę większości węglowodanów na tłuszcze. Osoby, które odchudzały się lata temu były bombardowane informacjami o „złych tłuszczach”, cholesterolu, chorobach serca, czy miażdzycy, jako wynikowej spożywania nadmiaru tłuszczów. Wbrew pozorom, nietrudno udowodnić, czy dieta ketogeniczna jest zdrowa, mimo że ten demonizowany tłuszcz stanowi w niej nawet 80-90% dostarczanej energii.

  • Po pierwsze problemy z cholesterolem często wynikają również z nadmiarowych cukrów (zwłaszcza prostych) w diecie, a nie tylko tłuszczu.
  • Po drugie ze względu na niski poziom glukozy w organizmie, unikniesz chorób związanych z utrzymującym się wysokim stężeniem glukozy – uszkodzenia naczyń krwionośnych, nerwów, choroby oczu, czy nerek.
  • Po trzecie problemem każdej diety są źle zbilansowane posiłki – w diecie ketogenicznej również należy zwrócić na to uwagę i ewentualnie wspomóc się suplementacją. Głównie należy uważać na niedobory w podaży: wapnia, sodu, kwasu foliowego, czy biotyny.
  • Po czwarte dieta keto będzie dobrym wyborem, gdy masz problemy z nadciśnieniem lub chcesz usprawnić pracę nerek i serca – dzięki skutecznemu spalaniu nadmiaru tkanki tłuszczowej Twoje narządy od razu poczują się lepiej.

Dieta-ketogeniczna.com jak każda dieta, której celem jest zrzucenie masy ciała, ma wady i zalety. Przede wszystkim jest jednak skuteczna, i w swoich założeniach opiera się na nauce. Nie ma powodów by się bać, choć oczywiście każdy organizm jest inny. Na pewno warto ją przetestować i przekonać się, czy Twoje ciało będzie się dobrze czuło w stanie ketozy.

Polecane produkty

Zostaw odpowiedź

Wpisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię