Strona główna Odżywianie Sód – niedoceniany pierwiastek

Sód – niedoceniany pierwiastek

497
0

Sód jest często niedocenianym pierwiastkiem, który spełnia w organizmie wiele funkcji. Jest niezbędny do zdrowego i prawidłowego funkcjonowania całego ciała, jednak tak jak wszystko – w nadmiarze może być bardzo niebezpieczny.

Rola sodu w organizmie

Podstawową i najważniejszą rolą tego pierwiastka w organizmie jest warunkowanie prawidłowego funkcjonowania błon komórkowych, kontrolowanie objętości płynów pozakomórkowych oraz w utrzymywanie równowagi kwasowo-zasadowej. Sód ma też swoją rolę w kontrolowaniu skurczy mięśni. Bierze udział w przewodzeniu przez neurony impulsów nerwowych oraz składników odżywczych w płynach komórkowych. Ponadto bardzo ważną funkcją, jaką ma w organizmie jest regulacja całej gospodarki wodnej i odpowiedniego nawilżenia komórek, co skutkuje tym, że chroni organizm przed zbytnią utratą wody. Dodatkowo wraz z potasem jest odpowiedzialny za kontrolowanie ciśnienia krwi.

Niedobór i nadmiar sodu w organizmie

Niedobór sodu, czyli hiponatremia najczęściej jest spowodowany gwałtowną utratą płynów, która ma miejsce podczas wymiotów i biegunki. Jednak o właściwy poziom sodu powinny zadbać też osoby prowadzące bardzo aktywny tryb życia i ćwiczące bardzo intensywnie. Sód jest wypłukiwany z organizmy wraz z potem, dlatego zawsze należy dbać o odpowiednie nawodnienie, np. stosując napoje izotopowe. niedobór sodu jest bardzo niebezpieczny dla organizmu. Jeżeli przez długi czas nie dostarczamy tego pierwiastka do organizmu może to grozić nawet śmiercią a w najlepszym wypadku poważnym uszczerbkiem na zdrowiu.  Pierwsze objawy to zaburzenia pracy serca, skurcze mięśni, bóle i zawroty głowy, a nawet utrata przytomności. Bardzo poważnym problemem zdrowotnym jest także nadmierne spożycie sodu, które może prowadzić do nadciśnienia, rozwoju chorób układu sercowo-naczyniowego i chorób nerek. Nadmiar sodu w organizmie zwiększa ciśnienie tętnicze krwi, stanowi bezpośrednią przyczynę obrzęków, które są spowodowane przewodnieniem komórek. Prowadzone są też badania, które mają potwierdzić związek nadmiaru sodu w organizmie ze zwiększoną zachorowalnością na nowotwór żołądka.

Źródła sodu w codziennej diecie

Głównym źródłem sodu w diecie jest sól kuchenna. Nadmierne solenie potraw to najczęstsza przyczyna nadmiaru sodu w organizmie, co za tym idzie osoby używające dużej ilości soli, najczęściej chorują na nadciśnienie tętnicze. Należy także uważać na produkty przetworzone, ponieważ nawet słodycze zawierają znaczną ilość soli. Należy zwrócić uwagę przede wszystkim na wędliny, sery, pieczywo, słone przekąski, ale także mieszanki przypraw. W nie przetworzonej żywności stosunkowo mało znajdziemy sodu, jednak jest kilka produktów, które mogą uzupełnić naszą dietę o ten pierwiastek. Aby uzupełnić niedobór sodu możemy sięgnąć po wieprzowinę, białą kapustę, ogórki, świeżego łososia, czy półtłusty twaróg.

W Polsce podobnie jak w reszcie Europy spożycie sodu jest jednak znacznie większe niż przyjmują światowe normy żywienia. W Polsce na osobę szacuje się nadwyżkę przyjmowanego sodu około 2,5 raza ponad normę.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here