Zapalenie trzustki jest poważnym stanem, który występuje, gdy trzustka ulega zapaleniu. Trzustka jest narządem produkującym insulinę i enzymy trawienne. Te same enzymy pomagają w trawieniu, mogą czasami uszkodzić trzustkę i ją podrażniać. Niektóre pokarmy nasilają ból brzucha. Dlatego dieta trzustkowa zabrania tłustych potraw. Kładzie też nacisk na produkty bogate w składniki odżywcze, szczególnie te o wysokiej zawartości białka.

Dlaczego warto stosować dietę trzustkową?

Najczęstszą przyczyną przewlekłego zapalenia trzustki jest nadużywanie alkoholu (w 80% przypadków). Chociaż dieta nie prowadzi bezpośrednio do zapalenia trzustki, może przyczyniać się do powstania kamieni żółciowych i zwiększenia poziomu lipidów. 

Dieta trzustkowa pomaga leczyć objawy i zapobiegać przyszłym atakom u osób, u których zdiagnozowano ten problem. Wspiera pracę narządu. Ma to ogromne znaczenie, ponieważ nieprawidłowy poziom insuliny może prowadzić do rozwoju cukrzycy.

Najważniejszą częścią diety jest ograniczenie tłuszczu. Im mniej jesz, tym mniej obciążasz trzustkę. W ten sposób możesz złagodzić objawy.

Co może zawierać dieta trzustkowa?

Dieta przyjazna trzustce jest bogata w białko z chudego mięsa oraz uboga w tłuszcze zwierzęce i proste cukry. Powinieneś jeść dużo:

  • warzyw,
  • owoców,
  • produktów pełnoziarnistych,
  • fasoli i soczewicy,
  • nabiału niskotłuszczowego lub beztłuszczowego (mleko migdałowe lub lniane).

Dieta trzustkowa obejmuje również produkty bogate w przeciwutleniacze, takie jak ciemne, liściaste warzywa, czerwona porzeczka, borówka, słodkie ziemniaki , winogrono, marchew, orzechy włoskie i granat. Możesz też jeść awokado, oliwę z oliwek, ryby, orzechy i nasiona. Pod warunkiem, że zachowasz umiar. Jeśli masz łagodny stan zapalny trzustki, koniecznie zwróć uwagę na dietę śródziemnomorską. 

Dlaczego warto włączyć te produkty do swojej diety?

Jedząc warzywa, owoce i pełne ziarna, możesz obniżyć cholesterol. Tego typu są bogate w błonnik. Dzięki temu mają pozytywny wpływ na układ trawienny. W ten sposób zmniejszysz ryzyko powstania kamieni żółciowych i wysokiego poziomu trójglicerydów. Przeciwutleniacze zwalczają wolne rodniki, które prowadzą do przedwczesnego starzenia się i stanu zapalnego. 

Włączając do diety trzustkowej średniołańcuchowe trójglicerydy, możesz zwiększyć wchłanianie tłuszczów. Tego typu tłuszczu znajdują się w oleju kokosowym i oleju z ziaren palmowych.

Happy young woman holding an apple and a water bottle

Czego powinieneś unikać?

O ile to możliwe, trzymaj się z dala od potraw smażonych i pełnotłustych, a także od produktów o dużej zawartości tłuszczu. Pamiętaj, by ograniczyć:

  • czerwone mięso,
  • podroby,
  • frytki i chipsy ziemniaczane,
  • majonez,
  • margaryna i masło,
  • pełnotłusty nabiał,
  • ciastka,
  • słodzone napoje.

Dlaczego te produkty są szkodliwe?

Twoja trzustka przetwarza większość spożywanego tłuszczu. Im więcej jesz tłustych potraw, tym bardziej obciążasz narząd. Wysokotłuszczowe produkty tłuszczowe i proste cukry również zwiększają poziom trójglicerydów oraz ryzyko ostrego zapalenia trzustki. 

Dieta trzustkowa może przyspieszyć powrót do zdrowia. Dlatego wprowadź odpowiednie zmiany. Jedz od 6 do 8 małych posiłków dziennie. W ten sposób odciążysz trzustkę. Bierz multiwitaminę, by chronić się przed niedoborem cynku, kwasu foliowego oraz witaminy A, D, E K i B12. Wyeliminuj tłuszcze nasycone. Unikaj alkoholu. Nie pal (lub staraj się rzucić palenie). Pamiętaj, by pić przynajmniej 2 litry wody dziennie.

Polecane produkty

Zostaw odpowiedź

Wpisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię