Strona główna Odżywianie Witamina B6

Witamina B6

463
0
Witamina B6
Witamina B6 (shutterstock.com)

Witamina B6 bywa nazywana również pirydoksyną, stanowi ona jednak grupę kilku związków chemicznych, które są pochodnymi pirodyny (pirydoksal, pirydoksamina, pirydoksyna). W 1935 roku witaminę B6 wyizolowano z otrąb ryżu, następnie ustalono jej wzór chemiczny, a w roku 1939 naukowcom udało się dokonać jej syntezy.

Witamina B6 – rola w organizmie człowieka

Witamina B6 w organizmie człowieka odpowiada za metabolizm kwasów tłuszczowych, wspomaga rozkład białka na aminokwasy w celu pozyskania energii, jest obecna w syntezie hemoglobiny. Zapobiega ponad stu chorobom, nazywana jest często ” cudem natury „. Umożliwia magazynowanie i wykorzystywanie energii przez organizm, poprzez umożliwienie pobierania produktów białkowych z węglowodanów i tłuszczów. Odgrywa ogromną rolę w profilaktyce chorób serca, czuwa nad wytwarzaniem prostaglandyn (normują pracę serca, ciśnienie krwi i skurcze mięśni). Bierze udział w wytwarzaniu przeciwciał, dzięki czemu wspiera działanie układu immunologicznego organizmu (tworzy naturalną barierę ochronną przeciw zarazkom). Witamina B6 usprawnia działanie układu nerwowego. Wspomaga leczenie nerek, usprawnia działanie układu moczowego i zapobiega tworzeniu się kamieni nerkowych. Witamina B6 jest pomocna w leczeniu łojotokowego zapalenia skóry. Zmniejsza ryzyko zachorowania na chorobę wieńcową i udar mózgu. Witaminę B6 stosuje się przy schorzeniach neurologicznych. Ma ona bezpośredni związek z wytwarzaniem się hormonów w naszym organizmie. Łagodzi objawy astmy i skutki uboczne przyjmowania leków.

Witamina B6 – zapotrzebowanie

Zapotrzebowanie organizmu na witaminę B6 jest uzależnione od wieku, rodzaju stosowanej diety, aktywności fizycznej oraz płci. U mężczyzn dzienne zapotrzebowanie na tę witaminę wynosi 2,2 mg, u kobiet 1,8 mg (w okresie ciąży i okresie karmienia 2,5 mg).

Źródła witaminy B6

Szczególnie bogatym źródłem witaminy B6 są produkty zbożowe mięso i ziemniaki. Najwięcej jej znajdziemy w takich produktach spożywczych jak:

  • kiełki pszenicy
  • płatki owsiane
  • drożdże piwne
  • otręby
  • orzechy
  • kukurydza
  • fasola
  • kapusta
  • marchew
  • warzywa strączkowe
  • wieprzowina
  • wątroba
  • ryby (łosoś, makrela)
  • jajka
  • banany
  • awokado
  • szpinak
  • indyk
  • podroby wieprzowe i wołowe

Witamina B6 – skutki niedoboru

Niedobór tej witaminy najczęściej występuje u kobiet w ciąży, chorych na cukrzycę, osób w podeszłym wieku, narażonych na stres. Często też pojawia się jej niedobór u osób chorych na serce, astmę, nerki i choroby nowotworowe. Duży wpływ na niedobór witaminy B6 ma kuracja antybiotykami, przyjmowanie penicyliny, kortyzonu czy estrogenowa terapia zastępcza. Do negatywnych skutków jej przyswajania można zaliczyć zażywanie środków antykoncepcyjnych, palenie papierosów oraz stres.

Warto zadbać o uzupełnianie niedoborów witaminy B6, ponieważ skutki tego są często bardzo poważne.  Wywołuje on negatywny wpływ na działanie ośrodkowego układu nerwowego. Częstym objawem są stany zapalne skóry (łojotokowe zapalenie skóry, pękanie skóry na piętach i dłoniach). Mogą wystąpić objawy apatii, migreny, depresji, rozdrażnienia, chronicznego zmęczenia, osłabienia, problemy ze snem, niechęć do życia a nawet odruchy wymiotne i nudności. Powstają stany zapalne w okolicach warg i jamy ustnej, zapalenie spojówek, nagłe skurcze mięśni i anemia. Maleje wydolność pracy układu immunologicznego.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here