Strona główna Minerały Jod chroni tarczycę

Jod chroni tarczycę

149
0
Jod w diecie
Jod w diecie

Wielu z nas opowiada o planach spędzenia wakacji nad morzem, podkreślając, że jedzie „nawdychać się jodu”. Mało kto przy tym ma świadomość, że taki urlop to zbawienie dla naszej tarczycy.

Jod odgrywa niezwykłą rolę w organizmie człowieka. Jest go w ludzkim ciele bardzo niewiele w porównaniu z innymi pierwiastkami (średnio 40 miligramów), ale bez niego nie możemy prawidłowo funkcjonować. Niedobór jodu uniemożliwia odpowiednią pracę tarczycy, czyli gruczołu odpowiedzialnego za metabolizm oraz układ nerwowy.

Skutki niedoboru jodu

Jeżeli ludzki organizm otrzymuje zbyt mało jodu, nie może wytworzyć odpowiedniej ilości hormonów tarczycy (TSH). Prowadzi to najpierw do przerostu gruczołu (tworzą się tzw. wole), który zaniedbany rozwija się w nowotwór. Najczęstszym skutkiem niedoboru jodu jest niedoczynność tarczycy, której objawy bardzo łatwo mylnie zinterpretować. Do objawów należą m.in. zaparcia, senność, zobojętnienie, stany depresyjne, nadwaga, problemy z koncentracją, bezsenność, rozdrażnienie czy wypadanie włosów. Bez skierowania na zbadanie poziomu TSH nie sposób stwierdzić, że przyczyną tego wszystkiego jest nieprawidłowe funkcjonowanie tarczycy, bo wiele wymienionych objawów przypomina skutki np. długotrwałego stresu.

Dieta bogata w jod

Co można zrobić, by zapowiedz zgubnym skutkom niedoboru jodu? Poza osławionymi wycieczkami nad morze, które na pewno pomogą, należy skupić się na prawidłowym odżywianiu. Najwięcej cennego pierwiastka jest oczywiście w rybach i owocach morza. Poza tym można go szukać w żółtym i białym serze, pieczywie razowym, brązowym ryżu, rzeżusze, wzbogaconej o jod wodzie mineralnej, jodowanej soli. W aptekach są dostępne jodowe suplementy diety, jednak należy je przyjmować dopiero po konsultacji z lekarzem. Przedawkowanie pierwiastka jest rzadkie, ale niebezpieczne. Objawy są też nieprzyjemne: biegunka, metaliczny posmak w ustach, bóle głowy, wysypki. Dorosły człowiek powinien dostarczyć sobie 150-200 µg jodu dziennie. Kobiety w ciąży do 250, a matki w czasie laktacji nawet do 300. Więcej potrzebują go też dzieci, a szczególnie nastolatki w okresie dorastania – niedobór pierwiastka u najmłodszych prowadzi do opóźnienia umysłowego i zatrzymania wzrostu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here