Strona główna Odżywianie Czy i jak suplementować witaminę D w okresie zimowym?

Czy i jak suplementować witaminę D w okresie zimowym?

147
0
Witamina D
Witamina D (shuttestock.com)

Witamina D jest potrzeba naszemu organizmowi przez cały rok, jednak zimą jej dostarczanie ma kluczowe znaczenie.

Przede wszystkim dlatego, że zimą w naszym klimacie brakuje słońca, które dostarcza nam witaminy D poprzez syntezę skórną, zaś typowa dieta mieszkańców naszej szerokości geograficznej jest w ten składnik uboga.

Znaczenie witaminy D dla organizmu

Witamina D, nazywana witaminą głównie przez utrwalenie, bowiem wiadomo już dziś, że jest tak naprawdę hormonem, bierze udział w procesach zachodzących we wszystkich narządach i tkankach ludzkiego ciała. Zasadnicze znaczenie odgrywa przy mineralizacji kości (bez niej nie wchłoną się wapń i fosfor). Bez odpowiedniej ilości witaminy D w organizmie dochodzi do zaburzenia metabolizmu i układu odpornościowego. Udowodniono naukowo zależność między niedoborem witaminy D a częstotliwością występowania chorób autoimmunologicznych np. stwardnienia rozsianego. Ponadto zaburzenia układu odpornościowego przyczyniają się do większej podatności na rozwój nowotworów złośliwych. Niedobór witaminy D przyczynia się też do wadliwego działania węglowodanów i tłuszczy, co może przerodzić się w cukrzycę typu II oraz zwiększa ryzyko występowania chorób sercowo-naczyniowych.

Suplementacja witaminy D zimą

Ludzki organizm posiada zdolność syntetyzowania witaminy D z cholesterolu. Niezbędne do tego procesu są jednak promienie ultrafioletowe działające na naskórek. Drugim sposobem na dostarczenie organizmowi tego cennego składnika jest odpowiednia dieta. Znaleźć ją można w tłuszczach zwierzęcych, rybach, mleku i jego przetworach, wątróbce oraz w grzybach. Z pokarmem możemy jednak dostarczyć sobie zaledwie 20 proc. dziennego zapotrzebowania na witaminę. Dlatego zimą, kiedy pozostałej ilości nie nadrobimy wystawiając się na działanie promieni słonecznych, zalecana jest suplementacja. Dawka dzienna dla dorosłej osoby powinna zawierać od 800 do nawet 2 tys. IU. Należy ją przyjmować od września do kwietnia. Dokładna dawka zależy od masy ciała, dlatego przed rozpoczęciem suplementacji, warto poradzić się lekarza lub farmakologa. Niemowlęta do 6. miesiąca i inne osoby, które nie mogą korzystać z kąpieli słonecznych powinny przyjmować suplementy z witaminą D przez cały rok.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here