Strona główna Odżywianie Witamina C

Witamina C

173
0
Witamina C
Witamina C (shutterstock.com)

Witamina C, jest jedną z najbardziej znanych witamin, szczególnie w okresach przeziębienia króluje w domowych apteczkach. Witamina C inaczej kwas askorbinowy, swoją nazwę wywodzi od łacińskiego Acidum ascorbicum. Jest organicznym związkiem chemicznym z grupy witamin, pochodna glukozy, przeciwutleniacz. Witamina C jest białym, krystalicznym ciałem stałym, dobrze rozpuszczalnym w wodzie, jej roztwór ma odczyn kwasowy.

Ludzki organizm nie jest w stanie sam wytwarzać witaminy C. Głównym, naturalnym jej źródłem jest pożywienie. Najwięcej zasobów kwasu askorbinowego znajdziemy w: owocach dzikiej róży, papryce, kiwi, koprze, jagodach, cytrusach, agreście, porzeczkach, malinach, truskawkach, morelach, natce pietruszki, warzywach kapustnych, pomidorach, ziemniakach, brokułach, jarmużu, szpinaku, szparagach, aceroli, szczypiorku, kalarepie, grejpfrutach, cytrynie, żurawinie, kiszonkach, w produktach zwierzęcych jest to wątroba wołowa i wieprzowa, w mniejszych ilościach dorsz, pstrąg i mleko krowie, produkty zbożowe zawierają niewielkie ilości witaminy C.

Witamina C – zapotrzebowanie

Witamina C - zapotrzebowanie
Witamina C – zapotrzebowanie

Zapotrzebowanie na witaminę C wzrasta u: osób starszych, uprawiających sport lub inny długotrwały wysiłek fizyczny, u kobiet w ciąży i matek karmiących, przy zaburzeniach czynności jelit, przy wymiotach, przy braku łaknienia, przy nadciśnieniu tętniczym, u osób chorych na cukrzycę, palących papierosy, osób poddanych czynnikom stresującym.

Wbrew ogólnym opinią, witaminę C powinniśmy zażywać profilaktycznie, żeby uniknąć infekcji, nie zaś wtedy, gdy zakażenie już nas dosięgnie.

Witamina C – rola w organizmie człowieka

Witamina C pełni w naszym organizmie funkcję: katalizatora dynamicznych procesów życiowych (umożliwia ruch), wpływa na kreatywność myślenia oraz emocjonalność, wspomaga odchudzanie, powoduje większą jędrność skóry, wygładzenie zmarszczek, wpływa na dobry wzrok i mocne włosy, zwiększa odporność organizmu (zapobiega infekcją), zapobiega powstawaniu krwotoków oraz krwawień dziąseł, powoduje zmniejszenie żylaków i hemoroidów, chroni przed wolnymi rodnikami.

Witamina C – skutki niedoboru

Niedobór witaminy C w organizmie – awitaminoza, obecnie zdarza się rzadko. Awitaminoza wywołuje chorobę zwaną szkorbutem (gnilicą). Jej objawy to: bóle reumatyczne, ogólne osłabienie, brak apetytu, senność, nadmierne rogowacenie naskórka, krwawe wybroczyny na skórze (hyperkereatoza), rany goją się trudno, dziąsła krwawią i stają się gąbczaste, następuje zapalenie błony śluzowej jamy ustnej i zębodołów (w następstwie wypadanie zębów), u dzieci występuje zaburzenie wzrostu zębów i wytwarzania szkliwa, skóra się łuszczy i staje się przesuszona, następują bóle kości i skurcze mięśni. Niskie stężenie witaminy C we krwi powoduje też schorzenia żołądka, zaburzenia trawienia, obniżenie odporności organizmu i podatność zapadania na infekcje.

Witamina C jest bardzo wrażliwa na światło, powietrze (podczas procesu suszenia ubywa jej 70-80 %), temperaturę (podczas gotowania częściowo się rozkłada). Niszczą ją też papierosy.

Nasz organizm nie potrafi magazynować witaminy C, dlatego przyjmując ją w tabletkach należy to robić w kilku porcjach. Witamina C rozpuszcza się w wodzie, a jej nadmiar jest wypłukiwany z organizmu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here