Strona główna Odżywianie Żurawina – nie tylko na pęcherz

Żurawina – nie tylko na pęcherz

195
0

Rosnąca z roku na rok popularność medycyny naturalnej spowodowała, że coraz większa rzesza ludzki decyduje się na leczenie swoich dolegliwości za pomocą ziołolecznictwa oraz zmiany dotychczasowego stylu odżywania się. Taki stan rzeczy powoduje, że do łask powraca wiele zapomnianych ziół, warzyw czy owoców, które bardzo często niosą za sobą zbawiennie właściwości lecznicze. Z pewnością do takich produktów zaliczyć można żurawinę, która zawiera całą gamę różnych witamin, minerałów oraz innych związków, które bardzo pozytywnie wpływają na pracę wielu narządów w ludzkim ciele. Żurawina jest rośliną zaliczaną do rodziny wrzosowatych, w skład której wchodzą dwa gatunki – żurawina wieloowocowa i żurawina błotna. Warto wspomnieć, że zarówno jedna jak i druga występuje w Polsce. Ze względów gospodarczych oraz ekonomicznych większe znaczenie rynkowe ma żurawina wielkoowocowa. Wyrabiane są z niej przetwory, służy jako dodatek do mięs, a także jest wykorzystywana w kosmetologii i medycynie naturalnej. Za jej pomocą można leczyć między innymi infekcje dróg moczowych, schorzenia związane z układem trawiennym, a także chronić serce. Co warto zatem wiedzieć o żurawinie i kto w szczególności powinien włączyć ją do swojej codziennej diety?

Suszona żurawina skład

Najczęściej spożywaną formą żurawiny jest jej suszona i słodzona wersja. Oczywiście najwięcej wartości ma żurawina surowa, ale jest ona znacznie rzadziej spotykana, a poza sezonem praktycznie niedostępna. 100 gram suszonego owocu to wartość energetyczna 308 kcal. Ta sama ilość produktu zawiera również 15.79 gram wody, 0.17 gram białka, 1.09 gram tłuszczu, 82.8 gram węglowodanów oraz 5.3 gram błonnika pokarmowego. Omawiając skład chemiczny tego owocu nie wolno zapomnieć o witaminach oraz minerałach. 100 gram suszonej, słodzonej żurawiny dostarcza między innymi 9 mg wapnia, 0.39 mg żelaza, 4 mg magnezu, 8 mg fosforu, 49 mg potasu, 5 mg sodu i 0.1 mg cynku. Ta sama ilość owoców zawiera w sobie 0.2 mg witaminy C, 0.013 mg tiaminy, 0.028 mg ryboflawiny, 0.548 mg niacyny, 0.038 mg witaminy B6, 46 IU witaminy A, 2.1 mg witaminy E oraz 7.6 µg witaminy K. Widać zatem, że owoc ten jest źródłem wielu bardzo ważnych mikro oraz makroelementów, które powinny znajdować się w codziennej diecie każdego człowieka.

Żurawina na układ moczowy

Jednym z najbardziej znanych zastosowań leczniczych żurawiny jest jej wykorzystanie w leczeniu schorzeń układu moczowego. Badania wykazały, że najczęstszym powodem występowania infekcji dotykającej dróg moczowych jest bakteria E.coli. Związki zawarte w żurawinie radykalnie zmniejszają przyczepność tych bakterii do ścian dolnych dróg moczowych. Zapobiegają tym samym infekcjom oraz stanom zapalnym tych okolic. Regularnie spożywanie żurawiny ma również pozytywny wpływ na oddawanie moczu oraz dolegliwości związane z pęcherzem.

Żurawina na układ trawienny

Helicobacter pylori zaliczana jest do grupy bakterii, które najczęściej powodują różnego rodzaju schorzenia układu pokarmowego.  Jednym z jej głównych wrogów jest właśnie żurawina, która skutecznie chroni ściany żołądka przed wrzodami. Spoglądając w skład żurawiny zauważyć można, że cechuje się ona dosyć wysoką zawartością błonnika, który usprawnia pracę układu pokarmowego oraz redukuje poziom złego cholesterolu we krwi. Warto również dodać, że owoc ten wykazuje działanie przeciwbakteryjne i przeciwgrzybicze.

Żurawina na serce

Wielokrotnie potwierdzone badania naukowe dowodzą, że regularne spożywanie żurawiny może w znaczącym stopniu przyczynić się do usprawnienia pracy serca oraz uchronienia go przed różnymi chorobami. Główną rolę odgrywają tutaj flawonoidy, które przyczyniają się do zahamowania procesów tworzenia się zakrzepów. Warto wspomnieć, że związki te zmniejszają ryzyko wystąpienia arteriosklerozy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here