Strona główna Odżywianie Figi: właściwości odżywcze. Dlaczego warto jeść figi?

Figi: właściwości odżywcze. Dlaczego warto jeść figi?

302
0

Rosnąca z roku na rok popularność zdrowego stylu życia oraz świadomego jedzenia powoduje, że do łask wraca wiele zapomnianych na lata owoców, warzyw czy ziół. Z pewnością do jednych z najzdrowszych owoców, które praktycznie każdy powinien mieć w swojej diecie są figi. Zwłaszcza te suszone zawierają całą gamę niezbędnych dla organizmu minerałów i związków, bez których normalne funkcjonowanie organizmu nie jest możliwe. Są skarbnicą między innymi magnezu, potasu czy wapnia – pierwiastki, których tak często brakuje w dzisiejszych dietach. Figa jest owocem rośliny nazywanej figowcem pospolitym, figą karyjską lub drzewem figowym. Owoc figowca ma gruszkowaty kształt przypominający worek i jest w środku wypełniony owocami lub resztkami kwiatów. Z historycznego punktu widzenia figi uprawiane były już od około 2750 r.p.n.e w Mezopotamii i Egipcie. W rejonie basenu Morza Śródziemnego owoc ten był bardzo cenionym produktem spożywczym – przede wszystkim ze względu na smak i swoje cenne właściwości odżywcze. Figi uprawia się również na terenie Ameryki Północnej, gdzie trafiły dopiero w XVI wieku. Obecnie największymi producentami fig są Turcja, Grecja i Hiszpania. Co warto jeszcze wiedzieć o tych wartościowych owocach? Kto szczególnie powinien wprowadzić je do swojego codziennego menu?

Figi od dawna królują wśród suszonych owoców używanych w medycynie naturalnej. Na terenie Europy, zwłaszcza południowej, od setek lat są one składnikiem diety osób cierpiących na schorzenia sercowo – naczyniowe oraz niedokrwistość. Są one także niezbędnym elementem diety w przypadku niektórych problemów z układem pokarmowym, ponieważ owoce figowca mają lekkie działanie przeczyszczające, działają pozytywnie przy zaparciach i koją bóle brzucha. Mogą również pomagać w problemach związanych z układem moczowym, a także przy gorącze czy chorobach układu oddechowego.

Figi skład

Figi zawierają całą gamę bardzo cennych składników odżywczych. 100 gram suszonych fig to wartość energetyczna 250 kcal. W tej samej ilości produktu znajduje się również 3.3 gram białka, 1 gram tłuszczu, około 10 gramów błonnika, a także blisko 64 g węglowodanów. Jeżeli chodzi o minerały to 100 gram suszonych fig dostarcza 162 mg wapnia, około 2 mg żelaza, nieco ponad 0.5 mg cynku, 10 mg sodu, prawie 700 mg potasu, około 70 mg fosforu i 68 mg magnezu. W tej samej ilości fig znajduje się także 1.2 mg witaminy C, 10 IU witaminy A, 0.35 mg witaminy E, 9 µg kwasu foliowego, blisko 16 µg witaminy K1, 0.62 mg niacyny, 0.106 mg witaminy B6, a także 0.08 mg ryboflawiny.

Suszone figi na krew

Suszone figi zdecydowanie królują pod względem zawartości potasu wśród wszystkich suszonych owoców. Potas jest sprzymierzeńcem w walce z nadciśnieniem tętniczym, ponieważ udrażnia naczynia krwionośne, a także redukuje zbyt duże ilości sodu w organizmie, który również przyczynia się do zwiększonego ciśnienia tętniczego. Warto również dodać, że w 100 gramach suszonych fig znajduje się aż 10 gram błonnika, który w naturalny sposób redukuje poziom złego cholesterolu we krwi. Po figi powinny więc sięgać osoby, które znajdują się w grupie ryzyka zachorowania na choroby wieńcowe, udar czy miażdżycę.

Figi na mocne zęby i kości

Suszone figi są skarbnicą wapnia, ponieważ zawierają go aż 162 mg na 100 gram produktu. Ta wartość odżywcza powinna być szczególnie doceniana przez osoby w podeszłym wieku, dzieci, a także wszystkich, którzy borykają się z brakiem witaminy D.

Suszone figi na układ trawienny

Jak zostało już wspomniane wcześniej figi są znakomitym źródłem błonnika, który w naturalny sposób reguluje pracę układu trawiennego. Owoce te są szczególnie polecane osobom z problemem zaparć. Wykazano również antynowotworowe działanie fig w kontekście raka jelita grubego.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here