Attention Deficit Hiperativity Diskorder (ADHD) jest zespołem nadpobudliwości psychoruchowej z równoczesnym deficytem uwagi (określany mianem zaburzeń hiperkinetycznych). Choroba ta najczęściej jest diagnozowana u dzieci w wieku wczesnoszkolnym 6 – 9 lat, głównie u chłopców. ADHD występuje u ok. 4 – 8 % dzieci. W miarę upływu lat częstość jej występowania zmniejsza się, jednak u 60 % dorosłych część objawów utrzymuje się nadal (zwłaszcza deficyt uwagi).
W przeciągu pierwszych 5 lat życia jest to grupa zaburzeń charakteryzująca się brakiem wytrwałości w realizacji zadań, które wymagają od dziecka zaangażowania poznawczego. Nadmierną aktywnością, zdezorganizowaną i nie podlegającą kontroli. ADHD charakteryzuje się również tendencją do przechodzenia od jednej formy aktywności do kolejnej, bez ukończenia żadnej z nich.
Jak diagnozować ADHD?
Do charakterystycznych objawów ADHD u dzieci należą:
- dziecko jest bardzo ruchliwe, można powiedzieć, że nie chodzi a cały czas biega
- sprawia wrażenie wiecznie pobudzonego, nie potrafi się skupić na najprostszych czynnościach, jest nadpobudliwe ruchowo, wciąż gestykuluje
- dziecko zadaje cały czas mnóstwo pytań, jest bardzo rozmowne
- dokucza innym dzieciom, popycha je i szturcha, niszczy zabawki
- nie potrafi się na dłużej skupić na żadnej czynności
- nie potrafi ustać w jednej pozycji, np. siedząc lub stojąc cały czas się buja
- ma poważne problemy z zaśnięciem, miewa koszmary senne
- wpada często na różne przedmioty
- ma poważne kłopoty w dostosowaniu się do reguł zabawy w grupie, robi wszystko po swojemu
- często zachowuje się bardzo agresywnie, podnosi głos i np. kopie
- nigdy nie kończy rozpoczętych zadań
- dziecko wydaje się ciągle nieobecne, jak by żyło we własnym świecie
- stale wtrąca się do rozmowy innych, przerywa rozmowę
- jego zachowanie jest nieprzewidywalne
- dziecko z ADHD jest ciągle podrapane i posiniaczone
Jak leczyć ADHD?
Rozpoznanie ADHD jest bardzo długotrwałym procesem. W największej mierze polega na obserwacji dziecka u którego podejrzewa się chorobę. Diagnostykę choroby można podzielić na kilka etapów:
- ustalenie ewentualnych czynników ryzyka wystąpienia choroby związanych z okresem płodowym (czynniki biologiczne), ustalenie z rodzicami etapów rozwoju dziecka i problemów z tym związanych
- rozmowa z wychowawcą dziecka dotycząca oceny jego zachowania, relacji z rówieśnikami oraz ewentualną oceną postępów w nauce
- obserwacja przez lekarza zachowań dziecka
- rozmowa przeprowadzona z dzieckiem, podczas braku nadzoru rodziców
- wypełnienie przez rodziców i nauczycieli skal i kwestionariuszy diagnostycznych
- przejście przez dziecko testów psychologicznych mających na celu ocenę inteligencji, motoryki, rozwoju mowy oraz zdolności rozwiązywania problemów, mają one na celu również wykluczenie innych schorzeń
- przeprowadzenie badań pediatrycznych oraz neurologicznych (ważne, by zostało przeprowadzone badanie wzroku i słuchu dziecka)
- dodatkowo można przeprowadzić pomiar elektroniczny szybkości i częstości ruchu gałek ocznych (ocena nadruchliwości), oraz komputerowy test uwagi ciągłej (ocena zaburzeń koncentracji)
Do jakiego lekarza się udać?
W przypadku podejrzenia ADHD najlepiej zgłosić się z dzieckiem do poradni psychologiczno – pedagogicznej lub do psychiatry dziecięcego.