Strona główna Odżywianie Tauryna i jej znaczenie dla człowieka

Tauryna i jej znaczenie dla człowieka

729
0
Tauryna i jej znaczenie dla człowieka
Tauryna i jej znaczenie dla człowieka

Tauryna jest organicznym związkiem chemicznym z grupy aminokwasów biogennych. Nasz organizm sam jest w stanie wytworzyć taurynę. Osoby stosujące znormalizowaną dietę nie powinny w zasadzie uzupełniać niedoborów tauryny. Organizm posiada umiejętność syntezy tego związku z innych aminokwasów cysteiny i metioniny. Niektóre źródła sugerują, że endogenna synteza tauryny nie w pełni pokrywa zapotrzebowanie organizmu na ten aminokwas. Jest aminokwasem nie białkowym, który zawiera siarkę. Tauryna pełni specyficzną funkcję fizjologiczną. W tkankach ssaków występuje obficie głównie w mięśniach szkieletowych, sercu i mózgu.

Jak funkcję pełni tauryna?

W naszym organizmie tauryna wpływa na poziom wapnia w komórkach. Reguluje poziom i stężenia elektrolitów oraz kwasów organicznych. Reguluje równowagę wodno-elektrolitową. Spełnia także rolę neurotransmitera i neuromodulatora. Charakteryzuje się działaniem antyoksydacyjnym. Bezpośrednio wpływa na trawienie pokarmów oraz bierze udział w syntezie kwasów żółciowych. W ostatnich latach uruchomiono badania nad zależnością pomiędzy poziomem tauryny w tkankach a gospodarką insulinową. Zarówno insulina, jak i tauryna oddziaływują na te same receptory. Ten synergizm pomiędzy insuliną a tauryną jest prawdopodobnie wykorzystywany głównie w suplementacji sportowej. Tauryna często bywa dodawana do suplementów keratynowych i aminokwasowych ze względu na jej insulinomimetyczne działanie (wspomaga transport składników odżywczych do komórek mięśniowych w tym aminokwasów, glukozy i kreatyny).

Białko stanowi niezbędny element diety osób uprawiających sport. Tauryna (jej syntetyczna postać), wchodzi w skład mleka modyfikowanego i odżywek dla sportowców. Jest też jednym z podstawowych składników napoi energetycznych. Tauryna wspomaga transport kreatyny do mięśni (tym samym powoduje lepsze jej wykorzystanie). Po dużym wysiłku fizycznym tauryna przyspiesza i ułatwia regenerację mięśni.

Źródła tauryny

W naturze bogate źródła tauryny znajdziemy w ostrygach, mięsie, rybach, serwatce i niektórych roślinach strączkowych jak groch czy soczewica. Taurynę znajdziemy również w mleku matki.

Niewielkie ilości tauryny w naszym organizmie wytwarzane są w wątrobie, mózgu, jelitach i mięśniach szkieletowych. Tauryna jest jednym z czynników ułatwiających metabolizm. Wspólnie z kwasem żółciowym zwiększa rozpuszczalność i rozkład tłuszczów. Procesy trawienne zachodzące w przewodzie pokarmowym przebiegają szybciej ze względu to, że cząsteczki pokarmowe są „rozdrobnione”. Tauryna również przyspiesza detoksykację organizmu, zwiększa też siłę skurczową mięśnia sercowego. Wpływa na układ nerwowy, gdzie pełni funkcję neuroprzekaźnika. Obecność tauryny sprzyja rozwojowi mózgu. Przypisywany jest jej udział w procesach poznawczych oraz procesie zapamiętywania.

Skutki niedoboru i nadmiaru tauryny

Jeśli tauryna, jako suplement jest przyjmowana w zalecanych dawkach, nie stwierdzono skutków ubocznych jej przyjmowania. Na ogół jest dobrze tolerowana. Niestety tauryna może wchodzić w interakcję z niektórymi lekami (warto wcześniej skonsultować to z lekarzem). Suplementów zawierających taurynę powinny unikać kobiety w ciąży, matki karmiące piersią, alergicy i osoby z dwubiegunową psychozą afektywną.

Tauryna jest wartościowa nie tylko dla ludzi, zawiera ją każda karma dla zwierząt.

Suplementacja tauryną zalecana jest głównie sportowcom i osobom aktywnym fizycznie i umysłowo.

Dawki, jakie zazwyczaj stosowane są w suplementacji to 3-6 g/dobę.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here