Strona główna Odżywianie Jagody – właściwości zdrowotne i odżywcze

Jagody – właściwości zdrowotne i odżywcze

463
0
Jagody
Jagody

Borówka czarna, bo taką oficjalną nazwę posiada popularna jagoda, jest gatunkiem rośliny z rodziny wrzosowatych. Innymi nazwami, które można spotkać w literaturze oraz mowie potocznej są brusznica i czarna jagoda. Owoce tej rośliny są znane ludzkości od tysięcy lat i od zawsze pełniły zarówno funkcję leczniczą jak i odżywczą. Obszarem swojego występowania obejmuje ona terytoria praktycznie całej Azji, Europy oraz Ameryki Północnej. Roślinę tę spotkać można nawet na arktycznych obszarach Syberii i Kanady. W Polsce owoce jagody są zdecydowanie najpopularniejsze spośród wszystkich owoców leśnych. Spotkać je można na terenie całej Polski.

Borówka czarna znana była już w starożytności, gdzie wykorzystywano ją do leczenia biegunek i krwawej dyzenterii. Ciekawostką jest również to, że owoce jagody zjadane w dużych ilościach skutecznie likwidowały owsiki. Nowoczesne metody badawcze pozwoliły stwierdzić, że za leczniczymi właściwościami jagód stoją zawarte w nich antocyjany. Co warto zatem wiedzieć o jagodach i w przypadku jakich dolegliwości je spożywać?

Jagody – skład i właściwości odżywcze

W jagodach znaleźć można wiele cennych mikro- i makroelementów będących elementem zbilansowanej, codziennej diety. W 100 gramach owoców znajduje się 84,1 gramów wody, 0,74 gramów białka, 0,33 gramów tłuszczu, 14,49 gramów węglowodanów i 2,4 gramów błonnika. Wartość energetyczna takiej ilości jagód to blisko 60 kcal. Omawiając skład chemiczny jagód nie wolno zapomnieć o zawartych w nich witaminach oraz minerałach. W 100 gramach produktu znajduje się 0,28 mg żelaza, 6 mg magnezu, 12 mg fosforu, 77 mg potasu, 1 mg sodu i 0,16 mg cynku.

Istotną część stanowią witaminy, których ta sama ilość jagód zawiera m.in. 9,7 mg witaminy C, 0,037 mg tiaminy, 0,041 mg ryboflawiny, 0,418 mg niacyny, 0.052 mg witaminy B6, 6 µg kwasu foliowego, 54 IU witaminy A, 0,57 mg witaminy E oraz 19,3 mg witaminy K. Warto również wspomnieć, że w 100 gramach brusznicy znaleźć można 0,028 gram kwasów tłuszczowych nasyconych, 0,047 gram kwasów tłuszczowych jednonienasyconych oraz 0,146 gram kwasów tłuszczowych wielonienasyconych.

Jagody – zbawienie dla układu trawienia

Najwcześniej poznanymi właściwościami leczniczymi jagód było ich zbawiennie działanie na układ pokarmowy. Surowe owoce wykazują działanie rozluźniające w przypadku zaparć oraz co ciekawe powstrzymują biegunkę, co jest uwarunkowane zawartością substancji pektynowych. Omawiając wpływ jagód na trawienie oraz układ pokarmowy nie wolno zapomnieć o tym, że owoce tej rośliny zawierają garbniki, które uszczelniają błonę śluzową jelit oraz unieszkodliwiają wiele niebezpiecznych drobnoustrojów wywołujących choroby oraz stany zapalne. Wspomniane wcześniej antocyjany hamują wchłanianie się bakterii oraz toksyn. Warto również wspomnieć, że najnowsze badania wykazały antynowotworowe właściwości jagód – zwłaszcza w kontekście zapobiegania nowotworom jelita grubego.

Jagody i ich wpływa na morfologię krwi

Badania nad jagodami wykazały, że znakomicie wpływają one na negatywny wpływ zawartego w krwi cholesterolu, gdyż hamują jego wchłanianie w naczyniach krwionośnych. Warto również wspomnieć, że zawarty w jagodach potas przyczynia się do redukcji ilości zawartego w organizmie sodu, który odpowiedzialny jest za podwyższone ciśnienie krwi. W jagodach występują również glukokininy odpowiedzialne za regulację poziomu cukru we krwi. Z tego też powodu spotkać się można z określeniem, że związki te to roślinna insulina. Nie bez wpływu na krew pozostaje również zawarta w jagodach mirtylina, która pozytywnie wpływa na elastyczność naczyń krwionośnych, a także na produkcję czerwonych krwinek krwi, co może być istotne w przypadku leczenia anemii.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here