Strona główna Psychologia Co to jest stres?

Co to jest stres?

337
0
Co to jest stres
Co to jest stres? (fot. Shutterstock)

Stres towarzyszy nam niemal codziennie, ale my nie zawsze mamy na niego wpływ. Często pojawia się w pracy, ale nierzadko również w domu, przynosząc nam nie tylko pozytywne skutki. Czym tak naprawdę jest stres, ten nieodłączny element naszego życia?

Stres jest stanem, który często kojarzony jest z lękiem, mającym destrukcyjny wpływ na psychikę i organizm człowieka. Jednak, tak naprawdę, jest on reakcją obronną organizmu. Często pokazuje nam, że dzieje się coś niedobrego i motywuje do działania. Jest reakcją organizmu na różnorodne bodźce i czynniki fizyczne czy psychiczne (stresory). Bodźce powodują zburzenie równowagi w organizmie, a ten, poprzez wywołanie stresu, próbuje ten bilans przywrócić za pomocą reakcji obronnej. Ten bodziec, który wywołuje stres, zostaje wywołany poprzez czynniki fizyczne, umysłowe, fizjologiczne lub anatomiczne.

Stres często wywołuje pozytywne skutki. Bywa tak w przypadku stresu krótkotrwałego, kiedy to wydzielane są hormony, takie jak adrenalina i noradrenalina, które pobudzają nas i motywują do działania. Kiedy jednak jest to stres długotrwały, niesie on za sobą negatywne skutki. To od nas i naszego sposobu radzenia sobie z tym stresem, zależy, jak destrukcyjne będą jego skutki.

Co powoduje stres?

Co powoduje stres?
Co powoduje stres? (shutterstock.com)

Często nie zdajemy sobie sprawy, skąd tak naprawdę bierze się stres. Nie mamy świadomości, że w sytuacjach, gdy zupełnie nie umiemy sobie z nim poradzić, jesteśmy silnie narażeni na jego negatywny skutek. Najczęściej występującymi objawami czynników stresowych są uderzenia gorąca, podwyższone ciśnienie krwi, wzmożona potliwość, szybki oddech, przyspieszone bicie serca i suchość w ustach. Są to objawy częste, ale tak naprawdę, nie należą do bardzo dotkliwych, w porównaniu do tych, które towarzyszą nam przy przewlekłym, długotrwałym stresie. Wtedy to pojawia się pobudzenie, nadmierna drażliwość, demotywacja, brak wiary w siebie oraz zamknięcie się w sobie czy wycofanie. Niestety objawy te dość często przybierają postać choroby, takiej jak np. nerwica, stany lękowe a nawet depresja. Dlatego, gdy czujemy, że stres, zamiast motywować, działa wyniszczająco na nasz organizm, powinniśmy udać się po pomoc do lekarza specjalisty- psychologa bądź psychiatry.

Rodzaje stresu

Stres nie zawsze przejawia się tak samo. Często przybiera postać pozytywną, innym razem negatywną. U niektórych jest on krótkotrwałą reakcją, a u innych długofalową i przewlekłą. W związku z tym wyróżniono kilka rodzajów stresu, ze względu na jego przebieg, czas trwania i charakter.

  1. Stres krótkotrwały. To pozytywny rodzaj stresu, który działa na nas motywująco i pobudzająco. Wzbudza w nas chęć do działania i tworzenia. Ta odmiana stresu zwana jest też eustresem.
  2. Dystres. Jest to negatywny rodzaj stresu. Powstaje na skutek intensywnych stresorów lub bodźca, powodując w organizmie całkowity dysonans i dysharmonię. Prowadzi do poczucia beznadziejności i braku kontroli. To ten rodzaj stresu nierzadko powoduje zaburzenia i stany chorobowe, takie jak depresje, nerwice, nadciśnienie, choroby serca, układu trawiennego czy bezsenność. Dystres jest negatywnym i przewlekłym stanem organizmu, działającym na niego w sposób zły i destrukcyjny. Dlatego, jeżeli nie umiemy sobie z nim poradzić, powinniśmy udać się do specjalisty.

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here