Tak, w ciąży nadal możesz się cieszyć od czasu do czasu kubkiem kawy. Upewnij się tylko, że nie przekraczasz 200 mg kofeiny dziennie. To mniej więcej dwa kubki kawy rozpuszczalnej lub jeden kubek kawy sypanej. Pamiętaj, by nie przekraczać maksymalnej dawki. W przeciwnym razie zwiększasz ryzyko, że dziecko będzie miało niską masę urodzeniową. Taki maluch jest bardziej podatny na infekcje i choroby. 

Czy mogę pić kawę w ciąży?

Istnieją również dowody na to, że regularne dużej ilości kawy w ciąży zwiększa ryzyko poronienia. Nie musisz jednak od razu wpadać w panikę! Ryzyko nawet wtedy jest stosunkowo niskie. 

Pamiętaj, że wskazana maksymalna dawka (200 mg) obejmuje wszystkie źródła kofeiny. Chodzi tu nie tylko o kawę, ale również o herbatę (np. zieloną), napoje gazowane i energetyczne oraz czekoladę. 

Zachowaj szczególną ostrożność, wychodząc na kawę. Twoja ulubiona kawiarnia prawdopodobnie serwuje znacznie mocniejsze napoje niż te, które robisz w domu. 

Jeśli chcesz ograniczyć kofeinę, przestaw się z kawy sypanej na rozpuszczalną. Możesz również robić kawę z 0,5-1 łyżeczki na kubek.

Kawa bezkofeinowa jest dobrą i bezpieczną opcją. Smakuje prawie tak samo! 

Jak ograniczyć kofeinę?

W bardzo wczesnej ciąży zmienia się Twoje poczucie smaku. Często pojawiają się również poranne mdłości. Wtedy i tak możesz nie mieć ochoty na kawę, herbatę, czy gorącą czekoladę. Jeśli jednak nadal chcesz się nimi delektować, pamiętaj, że nie musisz z nich całkiem rezygnować.

Wypróbuj poniższe wskazówki:

  • Postaraj się parzyć herbatę przez krótszy czas. Skracając ten czas z pięciu minut na minutę, zmniejszysz kofeinę nawet o połowę.
  • Przestaw się z kawy sypanej na rozpuszczalną, a najlepiej na bezkofeinową.

 

Mleko, sok owocowy i woda są również zdrowymi alternatywami dla kobiet w ciąży. Jeśli lubisz herbaty ziołowe, sprawdź, czy nie zawierają kofeiny oraz niebezpiecznych ziół i dodatków. 

Jeżeli jesteś miłośniczką kawy lub herbaty, odstawienie kofeiny stanowi nie lada wyzwanie. Przez pierwszych kilka dni możesz odczuwać:

  • bóle głowy,
  • zmęczenie,
  • słabość,
  • senność,
  • trudności z koncentracją.

Gdzie znajduje się kofeina?

Kofeina jest stymulantem występującym w kawie, herbacie (również zielonej), napojach gazowanych i energetycznych oraz czekoladzie. Znajdziesz ją również w niektórych herbatach ziołowych i lekach (np. na przeziębienie i grypę, środki na alergię). Dlatego pamiętaj, by dokładnie sprawdzać etykiety. Porozmawiaj też z lekarzem rodzinnym przez zażyciem jakiekolwiek leku, również tego bez recepty. 

Jak wpływa na mnie kofeina?

Kawa jest łagodnym środkiem pobudzającym. Dlatego regularne picie kawy i herbaty może dodać Ci energii na cały dzień. Z drugiej jednak strony utrudnia zasypianie. Staraj się więc pić je z umiarem.

Zbyt duża ilość kofeiny może wpłynąć na ruchy i wzory snu dziecka. Rozwijająca się przemiana materii maleństwa nie potrafi jej metabolizować. 

Kofeina działa również moczopędnie. W ten sposób zmniejsza poziom płynów w organizmie. To może prowadzić do zmęczenia i odwodnienia. Dlatego, jeśli pijesz napój kofeinowy, pamiętaj o właściwym nawadnianiu. 

 

Zostaw odpowiedź

Wpisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię