Probiotyk

Określenie „probiotyk” wywodzi się z języka greckiego, dokładnie tłumaczone oznacza „dla zdrowia”. Precyzyjnie rzecz ujmując, są to mikroorganizmy, szczepy dobroczynnych bakterii, które powinny w określonych ilościach występować w obrębie naszych jelit. Nie zawsze jednak osiągane jest to naturalnie lub z dietą. Ich forma powinna być aktywna, gdyż wówczas mogą pozytywnie wpływać na zdrowie całego organizmu. Właśnie z takich pobudek wzbogacana jest nimi żywność, można stosować je również w formie syntetycznej.

Probiotyki i ich działanie

Substancje probiotyczne niejako mieszkają w jelitach zarówno dziecka, jak i osoby dorosłej i nie dopuszczają do namnażania się w ich obrębie szkodliwych bakterii. Powodują ich usuwanie z organizmu. W czasie gdy probiotyki znajdują się w jelitach, produkują substancje, które w korzystny sposób oddziałują na zdrowie. Pośród nich znajdujemy m.in. kwasy, ale również inne substancje, które nie dopuszczają do namnażania się niekorzystnej flory bakteryjnej. Jednocześnie działają one stymulująco na system immunologiczny w jelitach, przez co doprowadzają do wzmocnienia układu odpornościowego w obrębie całego organizmu.

Dlaczego nie wolno nam o nich zapominać?

Wiele badań naukowych wykazało skuteczne oddziaływanie probiotyków na zdrowie całego organizmu. Udowodniono m.in. różnice we florze bakteryjnej jelit u dzieci karmionych piersią i tych, które otrzymują mleko modyfikowane. U dzieci, które są karmione sztucznymi mieszankami, konieczne jest dobieranie innych sposobów, na dostarczenie korzystnych dla zdrowia bakterii probiotycznych. Można je m.in. dodawać do posiłków dziecka.

Zobacz także: Marchwianka na biegunkę i bóle brzucha

Regularne stosowanie probiotyków wykazuje kilka ważnych funkcji. Przede wszystkim niezbędne jest przy antybiotykoterapii, kiedy to wspiera odbudowę flory bakteryjnej w jelitach, przyspieszając powrót do zdrowia, zapobiegając lub skracając czas trwania biegunek. Stosowanie preparatów probiotycznych może regulować procesy trawienne u dziecka, zapobiegać biegunkom lub je ograniczać. Udowodnione zostało również korzystne oddziaływanie probiotyków na układ immunologiczny organizmu zarówno dziecka, jak i osoby dorosłej. Wspierają one bowiem usuwanie szkodliwych substancji z organizmu i poprawiają odporność.

Istnieją również badania potwierdzające, że regularne przyjmowanie probiotyków sprzyja dobremu nastrojowi. Jednocześnie coraz głośniej mówi się o możliwej roli tych substancji w zapobieganiu schorzeniom alergicznym.

Kiedy stosować probiotyki?

  1. Bezwzględnie przy antybiotykoterapii. Pamiętać należy jedynie o zasadach podawania. Między dawką probiotyku a antybiotyku powinna być zachowana co najmniej dwugodzinna przerwa.
  2. W okresie przeziębień w celu poprawy odporności organizmu.
  3. W porze wiosenno-letniej, aby uchronić organizm dziecka przed infekcjami pokarmowymi.
  4. U niemowląt karmionych butelką.
  5. U dorosłych i dzieci dla poprawy nastroju – regularnie, np. w porze jesienno-zimowej.

Czytaj więcej: Probiotyki: nowy lek na alergię?

Polecane produkty

Zostaw odpowiedź

Wpisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię