Strona główna Psychologia Jak rzucić palenie?

Jak rzucić palenie?

334
0
Jak rzucić palenie?
Jak rzucić palenie? (fot. Shutterstock)

Palenia papierosów jest niezdrowe, niemodne a także jest coraz większym obciążeniem dla naszego portfela. Często osoby palące papierosy chcą pozbyć się tego męczącego nałogu, ale nie wiedzą jak. Często rzucanie nałogu kończy się po kilku dniach stwierdzeniem „nie potrafię, poddaję się”. My podamy kilka niefarmakologicznych metod, jak sobie z tym poradzić, a przede wszystkim jak skutecznie rzucić palenie.

Nie jest łatwo pozbyć się nałogu, jakim jest palenie papierosów. Wiele zależy tu od nas samych a konkretniej os naszej motywacji i naszego celu. Bez motywacji i przekonania, że naprawdę chce się rzucić palenie, żadne środki nie pomogą. Decyzję o rzuceniu palenia najlepiej jest podjąć samodzielnie, bez zmuszania przez rodzinę, lekarzy czy inne osoby. Kiedy osoba paląca sama chce pozbyć się nałogu, motywacja jest na pewno większa a przebieg jakiejkolwiek kuracji będzie łatwiejszy do zniesienia i nastąpi jej szybszy efekt.

Rzucanie palenia – motywacja to podstawa

Jak rzucić papierosy?
Jak rzucić papierosy? (fot. Shutterstock)

Często słyszy się od osób palących, że papierosy to jedyna przyjemność, jaka im w życiu pozostała. Z takim przekonaniem nie można zajść daleko w kwestii rzucenia nałogu. Tym bardziej, że wiele osób po prostu lubi swój nałóg. Takie osoby same muszą zrozumieć, co robią ze swoim zdrowiem, i co tak naprawdę jest w życiu ważne. Można znaleźć swój własny powód na rzucenie palenia. Może to być powód finansowy, zdrowotny, estetyczny, nie ważne jaki, ważne żeby powód był dla tej osoby istotny i prawdziwy.

Najłatwiej jest wyznaczyć dokładną datę, od której osoba paląca rozpocznie rzucanie palenia. Wtedy łatwiej jest przygotować się psychicznie i fizycznie i łatwiej będzie zrealizować swój cel. Zatem- „od poniedziałku”…

Początek rzucania palenia

Najcięższy dla osoby uzależnionej jest pierwszy tydzień po odstawieniu używki.  Występują wtedy objawy zwane syndromem abstynenckim, które mogą jednak ustąpić przy pomocy środków farmakologicznych. Są to substytuty nikotyny w postaci tabletek, gum do żucia, plastrów czy inhalatorów. Można je dostać w aptece bez recepty. Środki te często bywają drogie, ale na szczęście zażywanie substancji farmakologicznych nie jest konieczne. Często większym wsparciem od leków będzie, dla osoby uzależnionej, wsparcie psychologiczne. Jest to bardzo ważny aspekt podczas walki z nałogiem i ponad dwukrotnie zwiększa szanse na zwycięstwo. Takie wsparcie uzyskamy zarówno od lekarza psychologa, jak i lekarza pierwszego kontaktu czy specjalistów terapeutów.

Rzucanie palenia – najważniejsza jest samokontrola

Istotne jest też, aby notować każdego wypalonego papierosa, żeby mieć świadomość ile sztuk dziennie zostaje wypalanych. Ważne jest również obserwowanie naszych odczuć podczas palenia, a także czynności i odruchów, które są z tym związane. Pozwoli to nam na sprawdzenie, w jakich sytuacjach palimy papierosy, czy towarzyszy nam przy tym kawa czy alkohol, czy sięgamy po papierosa z nudów czy dla towarzystwa. Jest to istotne podczas rozpoczynania rzucenia palenia, żeby móc świadomie zmienić swoje przyzwyczajenia. A jest to możliwe.

Rzucanie palenia – sprzymierzeńcy w rzucaniu palenia

Podczas rzucania palenia każdy potrzebuje wsparcia. Bardzo ważną rolę spełnią tu bliskie nam osoby, którym również zależy na tym, aby nam się udało. Na pewno będą nas motywować podczas codziennej walki z nałogiem i podtrzymywać na duchu w najcięższych momentach. Wpływ rodziny i przyjaciół na pewno pomoże nam przetrwać najcięższe dni. Potem, dzięki ich wsparciu i pomocy będzie już tylko łatwiej.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here