zaparcia
Pixabay.com

Defekacja jest niezwykle ważna, ponieważ pozwala uniknąć hemoroidów, gazów i problemów z cerą. Odwodnienie, stres, brak aktywności fizycznej i niedobór błonnika mogą zakłócić regularne wypróżnianie. Zaparcia występują wtedy, gdy stolec twardnieje w okrężnicy i masz problem z jego z jego wydalaniem. Jeśli szukasz naturalnych sposobów na poprawę perystaltyki jelit, skorzystaj z naszych podpowiedzi!

Pij więcej wody

Postaraj się pić przynajmniej 2 litry wody dziennie. Regularne odwodnienie organizmu może bowiem wywoływać zaparcia. Niektóre badania wykazały, że w przypadku problemów z wypróżnieniem lepsze efekty przynosi woda gazowana, ponieważ pobudza jelita do pracy. Unikaj jednak słodkich napojów gazowanych, które mogą jeszcze nasilić dolegliwości.

Aktywność fizyczna

Jeśli cierpisz na zaparcia, zacznij się ruszać. Bieganie pobudza jelita i okrężnicę do pracy. Możesz też ćwiczyć na siłowni, spacerować, pływać albo zapisać się na zajęcia fitness lub taneczne. 

Zaparcia mogą pogorszyć jakość życia, zwłaszcza jeśli towarzyszą im wzdęcia i skurcze. W takiej sytuacji wspomniane dolegliwości zniechęcają do wykonywania ćwiczeń. Warto wtedy wypróbować jogę, szczególnie obejmującą skręty tułowia i asany stymulującą pracę jelit. 

Sok z cytryny na zaparcia

Kwas cytrynowy pobudza układ trawienny, jednocześnie wypłukuje toksyny z organizmu. Jeśli cierpisz na zaparcia, pij regularnie sok z cytryny. Wyciskaj rano świeży sok i dodawaj go do wody lub herbaty, by przyniósł natychmiastową ulgę.

Masaż brzucha

Jeśli masz często wzdęcia, skurcze lub zaparcia, masuj brzuch dwa razy dziennie. Połóż się na plecach, a następnie uciskaj przez 10 minut brzuch zgodnie z ruchem wskazówek zegara. W ten sposób możesz wepchnąć stolec w okrężnicy w kierunku odbytnicy. Aby zmaksymalizować efekty, pij przed masażem gorącą wodę lub herbatę.

Sok z suszonych śliwek na zaparcia

Jeśli chcesz pobudzić jelita do pracy, sięgnij po sok z suszonych śliwek. Jedna szklanka napoju zawiera około 2,6 grama błonnika, czyli zaspokaja 10 proc. dziennego zapotrzebowania. Błonnik może zwiększyć objętość stolca, z kolei sorbitol w śliwkach pomaga go zmiękczyć. Jeżeli często męczą Cię zaparcia, regularnie jedz suszone śliwki lub pij sok śliwkowy. Dużo błonnika zawierają też płatki owsiane, produkty pełnoziarniste, siemię lniane, otręby, rośliny strączkowe i warzywa. Pamiętaj, że Twoje wybory żywieniowe odgrywają tutaj dużą rolę. 

Figi na zaparcia

Figi mogą przynieść natychmiastową ulgę w zaparciach. Wystarczy, że zanurzysz kilka owoców w ciepłej wodzie, a następnie zjeść na drugie śniadanie lub podwieczorek. Figa zawiera dużo błonnika, dlatego wspiera pracę jelit. Możesz ją włączyć do codziennej diety, by wspomóc układ pokarmowy.

ból brzucha
Pixabay.com

Olej rycynowy

Jeśli szukasz naturalnego sposobu na zaparcia, sięgnij po olej rycynowy. Pij 1-2 łyżeczki na czczo, by zachęcić jelita do pracy. Może minąć 8 godzin, zanim dojdzie do wypróżnienia. 

Kawa z kofeiną również zmniejsza ryzyko zaparć. Wspomniany napój przesuwa stolec w kierunku odbytnicy, z drugiej strony może doprowadzić do odwodnienia. Pamiętaj, by pić dużo wody, aby nie pogorszyć problemu.

Polecane produkty

Zostaw odpowiedź

Wpisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię