Zdrowie bez suplementów diety

Oferta suplementów diety jest bardzo szeroka. Znajdziemy wśród nich preparaty na poprawę odporności organizmu, kondycji skóry, włosów i paznokci, lepsze trawienie, uspokojenie, odchudzanie, poprawę siły i wydolności, stawy i wiele innych. Suplementy diety są łatwo dostępne i tanie. Wiele z nich znajdziemy nie tylko w aptekach, ale także w drogeriach, a nawet w supermarketach, na stacjach benzynowych, czy kioskach. Producenci takich preparatów obiecują uzyskanie wspaniałych efektów po ich zastosowaniu, ale czy suplementy diety naprawdę działają i są bezpieczne? Czy zdrowie bez suplementów diety jest możliwe?

Suplementy są środkami spożywczymi, a nie lekami, w związku z czym nie podlegają takim szczegółowym badaniom jak produkty lecznicze. Dlatego, niestety nie wszystkie z nich są dobrej jakości. Wielu z nas sięga po preparaty witaminowo-mineralne czy ziołowe bardzo często i bez konsultacji z lekarzem. To duży błąd, ponieważ w ten sposób możemy nie tylko nie osiągnąć pożądanych rezultatów, ale nawet sobie zaszkodzić. Dowiedz się, czy warto zażywać suplementy diety i jak wybrać te dobrej jakości.

Suplementy diety – brać czy nie?

Suplementy diety mają równie dużo zwolenników, co przeciwników. Nie można opowiedzieć się jednoznacznie za lub przeciw ich stosowaniu.

Polacy zażywają mnóstwo suplementów diety. Regularne korzystanie z nich deklaruje co druga osoba. Wiele z bardzo popularnych preparatów jest kompletnie bezużytecznych, ale są też wartościowe, które odpowiednio stosowane z pewnością pomogą poprawić zdrowie i samopoczucie.

Jak wybrać odpowiedni suplement diety? Przede wszystkim trzeba się zastanowić, czy naprawdę go potrzebujemy. Tutaj właśnie potrzebna jest konsultacja z lekarzem i wykonanie badań, aby stwierdzić, czy mamy jakieś niedobory i dobrać najlepszy preparat, który pomoże je uzupełnić.

Pamiętajmy jednak, że trwałym rozwiązaniem naszego problemu nie jest długotrwała suplementacja, a zmiana trybu życia i sposobu odżywiania, tak aby dostarczyć organizmowi wszystkich niezbędnych witamin i minerałów. Suplement nawet ten najlepszy i zalecony przez lekarza, przyjmujemy, tylko aby doraźnie wspomóc nasz organizm i szybko uzupełnić braki.

Stosujmy się więc do zaleceń lekarskich i zażywajmy zalecone preparaty, ale przy jednoczesnym wprowadzaniu niezbędnych zmian w diecie i sposobie życia.

Zdrowie bez suplementów diety – czy to możliwe?

Zdecydowanie tak. Zażywanie suplementów nie jest sposobem na utrzymanie zdrowia, dobrej kondycji i świetnego samopoczucia na lata. Jest to tylko tymczasowe wspomożenie naszego organizmu przy znacznych niedoborach lub podczas rekonwalescencji po chorobie. Na dłuższą metę zdrowie zapewni nam jedynie zdrowy tryb życia.

Powinny się na niego składać:

1. Zbilansowana zdrowa dieta

Wprowadźmy do swojego jadłospisu 5 porcji owoców i warzyw każdego dnia. Jedzmy też takie wartościowe i zdrowe produkty jak rośliny strączkowe, pełnoziarniste zboża, orzechy, zdrowe tłuszcze roślinne, naturalne antyoksydanty na przykład w postaci zielonej herbaty. Zrezygnujmy z tłustych oraz czerwonych mięs, na rzecz lekkiego i zdrowego drobiu. Możemy też sięgać po tłuste ryby bogate w zdrowe kwasy tłuszczowe, pamiętajmy jednak, aby pochodziły one ze sprawdzonego źródła.

Postarajmy się wybierać produkty nieprzetworzone, ekologiczne, niepochodzące z hodowli przemysłowej, bez antybiotyków, hormonów wzrostu, pestycydów i innych środków ochrony roślin.

Unikajmy z kolei jak ognia sięgania po:

  • słodycze,
  • tłuszcze nasycone i typu trans,
  • białą mąkę,
  • produkty zawierające sztuczne wzmacniacze smaku, zapachu i aromaty,
  • napoje gazowane,
  • słodzone soki w kartonach,
  • produkty bogate w cholesterol,
  • dania typu fast food.

Niestety ich spożywanie przyczynia się do powstawania wielu groźnych chorób. Ponadto nie tylko są bardzo ubogie w składniki mineralne i witaminy, ale jeszcze, dodatkowo przyczyniają się do ich wypłukiwania z organizmu.

2. Aktywność fizyczna

Ruch to jeden z podstawowych filarów zdrowia. Nie da się go zastąpić żadnymi suplementami diety. Pamiętajmy, że największe korzyści odniesiemy z codziennej umiarkowanej aktywności fizycznej.

Zaleca się, aby dla zdrowia robić codziennie 10 000 kroków, dlatego powinniśmy chodzić na spacery bez względu na pogodę, również jesienią i zimą. Jeśli nie mamy czasu, wówczas warto wysiąść szybciej z tramwaju, wracając z pracy lub postawić auto kilka ulic dalej i pozostałą część drogi do domu pokonać pieszo.

Ponadto powinniśmy ćwiczyć co najmniej trzy razy w tygodniu do 30 do 60 minut. Wybierzmy taki sport, który najbardziej nam odpowiada. Może to być jazda na rowerze, pływanie, bieganie, ale także spokojne i łatwe ćwiczenia typu pilates czy joga.

Uprawiając sport, dotleniamy cały organizm, usprawniamy krążenie krwi i limfy, wzmacniamy serce i płuca, przyspieszamy usuwanie toksyn z ustroju i korzystnie wpływamy na naszą odporność.

Ponadto ruch jest niezbędny również dla zachowania sprawności umysłowej i korzystnie wpływa na zdrowie psychiczne. Istotnie zmniejsza ryzyko depresji i poprawia samoocenę i pomaga walczyć ze stresem.

Aktywności fizycznej nie sposób przecenić. Wstańmy więc z kanapy i zacznijmy się ruszać. Jeśli nasza sprawność jest niska, nie porywajmy się od razu na żadne wymagające sporty, bo szybko się zniechęcimy. Poprawiajmy swoją kondycję stopniowo. Na początek wystarczą regularne szybkie spacery.

3. Well being

Harmonia ciała i ducha to dobrostan, do którego powinniśmy dążyć, aby być zdrowym i szczęśliwym. Tymczasem żyjemy w ciągłym pędzie, na co dzień towarzyszy nam stres, nie mamy czasu dla siebie i za mało śpimy.

To wszystko bardzo negatywnie wpływa na nasze samopoczucie. Postawmy self care, czyli troskę o siebie samemu na pierwszym miejscu. Często wcale nie poświęcamy sobie czasu, a jako wymówkę podajemy zbyt dużą ilość pracy, czy konieczność opieki nad rodziną. Pamiętajmy, że jeśli nie zadbamy odpowiednio o siebie samych, to i cała reszta nie będzie funkcjonować prawidłowo. Jak głosi stare powiedzenie „z pustego dzbana nie nalejesz”.

Pozwólmy sobie więc codziennie choćby na kilkanaście minut odpoczynku i relaksu. Weźmy odprężającą kąpiel, posłuchajmy ulubionej muzyki lub poczytajmy książkę. Warto również zainteresować się technikami wyciszania umysłu jak na przykład medytacja czy techniki świadomego oddychania. Zadbajmy o siebie, aby móc później zadbać o innych.

Nie zapominajmy, że suplementacja witamin i minerałów powinna być rozwiązaniem doraźnym, służącym uzupełnieniu braków w organizmie, a nie zastępstwem zrównoważonej diety i zdrowego trybu życia. Nawet najlepszy suplement diety nie pomoże nam poprawić zdrowia i samopoczucia, jeśli będziemy jeść przetworzoną żywność, unikać aktywności fizycznej i zarywać noce. Suplementy diety należy stosować jedynie okresowo i to na wyraźne zalecenie lekarza, a nie samodzielnie. Pamiętajmy, że jeśli czujemy się źle i coś nam dolega, najpierw powinniśmy zasięgnąć porady specjalisty i sprawdzić stan naszego zdrowia, a nie liczyć, że na to, że nieprzyjemne objawy i kiepskie samopoczucie znikną jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki, kiedy zaczniemy zażywać suplementy diety.

Polecane produkty

Zostaw odpowiedź

Wpisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię