Strona główna Odżywianie Polifenole i Flawonoidy

Polifenole i Flawonoidy

69
0
Polifenole
Polifenole (fot. shutterstock)

W naturze polifenole występują w roślinach. Są to organiczne związki chemiczne z grupy fenoli (zawierają przynajmniej dwie grupy hydroksylowe połączone z pierścieniem aromatycznym). Polifenole dzielimy na hydrolizowalne taniny oraz fenylopropanoidy ( flawonoidy, izoflawonoidy ( pochodne stlibenu, kumarymy, katechiny, atocyjany, lignany, ligniny, oraz wiele innych substancji).

Polifenole i flawonoidy – znaczenie dla organizmu człowieka

Najlepiej poznaną grupą związków polifenolowych, jak również największą są flawonoidy. Wiele z tych związków wykazuje działanie przeciwutleniające, przez co zmniejszają ryzyko wystąpienia wielu chorób układu krwionośnego i nowotworów. Ich zróżnicowana struktura wpływa na kierunki ich działania, co sprawia, że są najistotniejszym sprzymierzeńcem ludzkiego organizmu w świecie roślinnym.

Polifenole wykazują bardzo pozytywny wpływ na nasz organizm stanowią największą grupę przeciwutleniaczy. W roślinach występują najczęściej z cukrami, (choć mogą także występować w postaci wolnej). Polifenole nie są wytwarzane przez organizmy zwierzęce, natomiast w świecie roślinnym są bardzo rozpowszechnione.

Polifenole i Flawonoidy – źródła występowania

Polifenole znajdziemy w owocach, warzywach, napojach pochodzenia roślinnego, niektórych przyprawach i roślinach. Wśród owoców najwięcej polfenoli zawierają aronia, jagody, winogrona, jeśli chodzi o warzywa jest to czosnek i kapusta (najwięcej polifenoli znajdziemy w skórce owoców). Bogatym źródłem polifenoli są nasiona zbóż, orzech, rośliny strączkowe i oliwa z oliwek. Jeśli chodzi o napoje to najwięcej polifenoli znajdziemy w czerwonym winie, zielonej herbacie, kawie, kakao, yerba mate. Jeśli chodzi o rośliny, to najbogatszym źródłem polifenoli jest rdest japoński.

W latach 90-tych dwudziestego wieku, badacze zainteresowali się zjawiskiem tzw. „francuskiego paradoksu „. Pomimo tego, że Francuzi, którzy do każdego posiłku piją czerwone wino, stosują tłustą dietę i nie uprawiają aktywności fizycznej, cieszą się dobrym zdrowiem i nie zapadają na choroby serca. Okazało się, że dzieje się tak za sprawą polifenoli zawartych w czerwonym winie. Najwięcej ich znajduje się w świeżych kiściach winogron i czerwonym winie. Ponieważ wino powstaje w procesie beztlenowym nie traci swoich najcenniejszych wartości. Dodatkowo w procesie fermentacji wina wytwarza się etanol, który jest rozpuszczalnikiem związków organicznych. Dzięki etanolowi polifenole łatwiej przechodzą ze skórek, pestek i szypułek do wina. Nasiona czerwonych winogron zawierają oligomery i polimery katechiny (procyjanidyny, proantocyjanidyny). Procyjanidyny zawarte w winogronach poprawiają odżywianie siatkówki, dodatkowo wpływają na osłonę witaminy E i C oraz pochłaniają szkodliwe promieniowanie UV.

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here