migrena

Migrena objawia się najczęściej silnym, pulsującym bólem po jednej stronie głowy (czasami po obu). Mogą mu towarzyszyć nudności, wymioty oraz wrażliwość na światło i dźwięk. Niektóre osoby widzą plamy lub migające światła. Ból może wystąpić o każdej porze dnia, choć często zaczyna się rano. Trwa od kilku godzin do jednego lub dwóch dni. Sprawdź najczęstsze wyzwalacze!

Migrena a stres

U prawie 70% osób główną przyczyną uporczywego bólu głowy jest stres. Jeśli dodasz do niego ciągłą obawę, kiedy pojawi się następny atak, może wydawać się niekończącym, wyczerpującym procesem. Czytaj także

Sporządź listę rzeczy, o których wiadomo, że powodują nadmierne napięcie. Pracuj nad tym, by złagodzić te czynniki. Biofeedback, terapia relaksacyjna, medytacja, ćwiczenia i spójny harmonogram snu pomagają w walce ze stresem. Co prawda, wspomniane strategie nie wyeliminują trudnych sytuacji, ale mogą zmienić fizjologiczną reakcję organizmu, zmniejszając tym samym ryzyko migrenowego bólu głowy.

Zmiany w rutynie

Niektóre osoby uważają, że zmiany w rutynie przyczyniają się do silnego bólu głowy. Niewyspanie się, długa podróż lub zmiany godziny pracy mogą poprzedzać atak. Wiele osób skarży się na weekendowe migreny, związane ze zmianą rytmu dnia.

Brak snu

Optymalna długość snu dla dorosłych wynosi siedem-osiem godzin na dobę. Pamiętaj o tym, szczególnie wtedy, gdy cierpisz na migreny. Badania sugerują, że niewyspanie się powoduje zmiany w ekspresji kluczowych białek, które pomagają regulować odpowiedź sensoryczną nerwów twarzy.

Z drugiej strony zmiana wzorców snu (np. pięć godzin w ciągu tygodnia, a dziesięć w weekendy), może wywoływać migrenę. W rzeczywistości wysypianie się w sobotę i niedzielę często przyczynia się do weekendowych bólów głowy.

Pogoda a migrena

Jasne światło słoneczne, wysokie temperatury, duża wilgotność i zmiana ciśnienia są potencjalnymi wyzwalaczami migreny. Jedno z badań wykazało, że trzech na czterech pacjentów cierpiących na migrenę zauważyło, że ataki powiązane są ze zmianą ciśnienia atmosferycznego.

Pomijanie posiłków

Pominięcie śniadania zazwyczaj wywołuje ataki późnym rankiem. Z kolei przegapiony lunch często prowadzi do bólu głowy późnym popołudniem. Jeśli budzisz się z migreną, zastanów się, o której godzinie zjadłeś kolację. Być może musisz ją przesunąć na później.

Jak wskazują badania, częste przekąski, mniej więcej co cztery godziny, pomagają uniknąć gwałtownych szczytów i skoków poziomu glukozy we krwi.

Pamiętaj też, by pić przynajmniej 8 szklanek wody dziennie. Dzięki temu unikniesz odwodnienia, prowadzącego do bólu głowy.

Szampan i ser a migrena

Badania pokazują, że szampan i ser mogą wyzwalać uporczywy ból głowy. Zarówno proces fermentacji alkoholowa, jak i tyramina znajdująca się w serach dojrzewających, prowadzą często do nieznośnego bólu głowy. Inne pokarmy zawierające tyraminę to fasola fava, suszona kiełbasa, wyciągi z drożdży, wędzona ryba, dziczyzna.

Owoce cytrusowe

Podczas gdy jedzenie dużej ilości świeżych owoców jest świetnym sposobem na uniknięcie bólu głowy, musisz uważać na cytrusy. Niektóre osoby twierdzą, że pomarańcze, cytryny, grejpfruty i limonki wywołują u nich migreny. Dlatego zaobserwuj, jak się po nich czujesz.

 

Polecane produkty

Zostaw odpowiedź

Wpisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię