Detoks jelit

Jelito cienkie i grube są w dużej mierze odpowiedzialne za wchłanianie niezbędnych składników odżywczych z pożywienia i przetwarzanie wszelkich toksyn, które mogą nam szkodzić. Jeśli ciągle czujesz się zmęczony lub masz problem z zaparciami albo biegunkami, pomyśl o tym, aby zrobić detoks jelit.

Co oczyszcza jelita?

Awokado zawiera zarówno rozpuszczalny, jak i nierozpuszczalny błonnik w proporcji 1:3. Wspomaga więc pracę jelit i chroni przed gromadzeniem się toksyn. Dodatkowo zapobiega rakowi okrężnicy, czyszcząc okrężnicę.

Wzbogać również dietę o ciemnozielone warzywa liściaste. Nie tylko oczyszczają jelita, ale też zawierają dużo minerałów i przeciwutleniaczy. Chronią więc organizm przed toksynami. Warzywa liściaste, takie jak szpinak i jarmuż, wspierają układ trawienny. Pomagają także w detoksykacji wątroby. Możesz również sięgnąć po szparagi, kapustę, brukselkę, seler i groszek. 

Co najlepiej oczyszcza jelita?

Wszystkie owoce cytrusowe dobrze oczyszczają jelita, ale prym wiedzie tutaj cytryna. Działa jako środek antyseptyczny, zmniejszając gromadzenie się odpadów i hamując rozwój szkodliwych mikroorganizmów.

Pamiętaj też, by pić codziennie przynajmniej 2 litry wody. Błonnik absorbuje wodę, dlatego może wywołać zaparcia, jeśli będziesz odwodniony. Możesz też pić zieloną herbatę, która pomaga oczyścić organizm. Zawiera dużo przeciwutleniaczy, jednocześnie poprawia pracę jelit.

Przygotowując menu, uwzględnij też owoce. Wspierają układ trawienny. Co ważne, owoce są pełne błonnika, przeciwutleniaczy i składników odżywczych.

Prebiotyki i probiotyki

Nasze jelita zawierają około 100 bilionów mikroorganizmów i odgrywają kluczową rolą we wspomaganiu funkcjonowania przewodu pokarmowego. Chronią przed infekcjami, ułatwiają wchłanianie składników odżywczych, a nawet budują naszą odporność. Prebiotyki to niestrawne włókna roślinne, którymi żywią się mikroby w jelitach. Im więcej prebiotyków, tym lepiej będzie działać układ trawienny. Dlatego sięgnij po pory, jabłka, cebulę, banany, bataty i migdały.

Pokarmy probiotyczne zawierają zdrowe i pożyteczne bakterie. Podczas próby oczyszczania jelit te produkty mogą również hamować apetyt. Pamiętaj, by uwzględnić w jadłospisie jogurt naturalny, kapustę kiszoną, kimchi i kefir. Dodają dobre bakterie do jelit.

Detoks jelit – Imbir

Ma właściwości antyseptyczne i pobudza trawienie. Możesz go dodać do dowolnego soku lub spożyć bezpośrednio. Dodaj jedną łyżeczkę soku z imbiru i miodu, a następnie wymieszaj w jednej szklance ciepłej wody. Taką mieszankę możesz pić dwa razy dziennie. 

Jeśli chcesz, przygotuj smoothie. Przygotuj następujące składniki:

  • 1 łyżka imbiru (obranego),
  • 1 jabłko (pokrojone),
  • kubek szpinaku,
  • 1 marchewka (pokrojona).

Wymieszaj wszystkie te składniki z 1 szklanką wody. Smoothie pij 1 raz dziennie, by zapewnić prawidłowego funkcjonowanie przewodu pokarmowego.

Sok jabłkowo – cytrynowy

Jabłka i cytryny są bogate w składniki odżywcze, które poprawiają pracę układu trawiennego. Zawierają witaminę A i C, przeciwutleniacze oraz błonnik. 

Weź ½ szklanki soku jabłkowego, dodaj 2 łyżki soku z cytryny i 1 łyżeczkę soku imbirowego. Wymieszaj w ½ szklance ciepłej wody. Taką mieszankę możesz pić raz dziennie.

Polecane produkty

Zostaw odpowiedź

Wpisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię