Filtr kabinowy a smog – czy ta część auta może pomóc w ochronie przed zanieczyszczonym powietrzem? To ważne pytanie, które zadają sobie kierowcy dbający o swoje zdrowie i swojej rodziny. Aby jednak filtr był skuteczny, istotnych jest kilka czynników. Jak chronić się przed smogiem w samochodzie za pomocą filtra kabinowego?
Filtr kabinowy a smog – jak filtr chroni przed smogiem?
Każdy wie, że przebywanie na świeżym powietrzu, szczególnie w okresie zimy, bywa niebezpieczne ze względu na wdychanie smogu, złożonego z wielu toksycznych substancji. Niestety, również kierowcy i pasażerowie auta są na nie narażeni. Można to jednak zmienić za pomocą filtra kabinowego, który nie pozwala przedostać się szkodliwym pyłkom do wnętrza auta.
Jak działa filtr kabinowy? Złożony jest z kilku warstw (od 2 do 5), a każda z nich ma inną funkcję. Na pierwszej osadza się kurz i większy brud, na kolejnych zatrzymują się już małe pyłki, bakterie i alergeny. Dobry filtr chroni nie tylko przed stałymi cząsteczkami, ale także gazowymi, a więc również eliminuje brzydkie zapachy. Rezultat to często dużo czystsze powietrze niż na zewnątrz samochodu. Filtr to wybawienie szczególnie dla alergików i osób z astmą, ale oczywiście każdy powinien się chronić przed smogiem. Z powodu zanieczyszczonego powietrza w samochodzie można odczuwać zmęczenie oraz ból głowy. Dzięki filtrom dbamy nie tylko o siebie jako kierowców, ale też o wszystkie osoby, które podróżują z nami w jednym samochodzie. Szczególnie warto o tym pamiętać jeśli jeżdżą z nami dzieci lub osoby starsze.
Filtr w samochodzie a jego skuteczność
Filtr kabinowy a smog – jakie kwestie jeszcze są ważne, aby faktycznie się chronić? Jeśli jesteś kierowcą, zastanawiasz się pewnie jaki filtr kabinowy wybrać. Oczywiście, tak jak ze wszystkim na rynku – znaleźć można filtry różnej jakości i warto w tym wypadku zainwestować w droższy model. Tanie filtry często szybko tracą swoją skuteczność, szczególnie te z papierowymi wkładami. W droższych modelach jest stosowana włóknina, która także może różnić się jakością. Za najskuteczniejsze uznawane są węglowe filtry kabinowe, które zatrzymują mikroskopijne zanieczyszczenia, a w tym także substancje gazowe np. dwutlenek siarki. Filtry kabinowe znajdziemy w różnych cenach – zarówno za 20 zł jak i takie za ponad 200. Jeśli nie stać nas na te najdroższe modele, to najlepiej kupić ten z średniej półki cenowej.
Nie wystarczy jednak tylko kupić i zamontować filtr, ale trzeba przede wszystkim pamiętać o odpowiednio częstej jego wymianie. Jak często wymieniać filtr kabinowy? Zaleca się robić to po przejechaniu ok. 15 – 20 tysięcy kilometrów, a zdecydowanie nie rzadziej niż co pół roku. Szczególnie trzeba pamiętać o wymianie filtra jeśli poruszamy się często po bardzo zanieczyszczonych terenach miejskich. Najczęściej robi się to wczesną wiosną, co jest dobrą praktyką. Warto o tym pamiętać, tym bardziej, że jest to czynność bardzo prosta i nie zajmie nam dużo czasu. Wydatek z tym związany też nie jest zbyt duży – szczególnie jeśli robimy to 2 razy w roku.