sorbitol

Wiele produktów spożywczych, napojów i słodyczy zawiera sorbitol. Prawdopodobnie już wiesz o niektórych problemach zdrowotnych związanych z rafinowanym cukrem, ale co z niskokalorycznymi substytutami, takimi jak sorbitol? Czy ten słodzik jest bezpieczny i może się znaleźć w zdrowej diecie?

Sorbitol – co to jest?

Należy do węglowodanów, zwanych alkoholem cukrowym lub poliolami. To związki rozpuszczalne w wodzie. Występują naturalnie w wielu owocach i warzywach. Sorbitol jest również komercyjnie produkowany z glukozy. W takiej formie występuje często w żywności i napojach. Ma zapewnić odpowiedni smak i konsystencję, a także zatrzymywać wilgoć.

Chociaż bezpieczeństwo sorbitolu i innych alkoholi cukrowych jest dobrze udokumentowane, niektóre związki spożywane w nadmiernych ilościach, mogą powodować dolegliwości żołądkowo-jelitowe, w tym gazy, wzdęcia i biegunkę. Dlatego żywność zawierająca ten cukier lub mannitol powinna mieć na etykiecie informację o potencjalnym działaniu przeczyszczającym.

Alkohole cukrowe są słabo przyswajalne. Nasz organizm może je w pewnym stopniu wchłonąć, dlatego zwykle nie kwalifikują się jako bezkaloryczne. Szybkość wchłaniania różni się w zależności od tego, czy mamy do czynienia z ksylitolem, sorbitolem, czy erytrolem. Prawie 50% sorbitolu zostanie wchłonięte, w porównaniu do 50% ksylitolu .Erytrytol ma współczynnik wchłaniania prawie 100%, ale organizm nie może go strawić. Dzięki temu nie zawiera prawie w ogóle kalorii.

Zdrowie jamy ustnej

Wykazano, że alkohole cukrowe,  korzystnie wpływają korzystnie na zdrowie jamy ustnej na kilka sposobów. Przede wszystkim nie powodują próchnicy. Żucie również chroni przed bakteriami próchnicowymi, wspomagając jednocześnie rodukcję śliny. Dlatego w bezcukrowej gumie do żucia stosowane są alkohole cukrowe (sorbitol i ksylitol). 

Niektóre alkohole cukrowe, takie jak erytrytol i ksylitol, hamują rozwój bakterii jamy ustnej. Sorbitol może ulec fermentacji, choć wolniej niż cukier, przez niektóre bakterie. Dlatego nie chroni przed próchnicą, ale zdecydowanie zmniejsza jej ryzyko w porównaniu z cukrem. 

Stężenie cukru we krwi

Podobnie jak inne alkohole cukrowe (z wyjątkiem erytrytolu), sorbitol zawiera kalorie w postaci węglowodanów. Wchłaniany jest powoli i niecałkowicie z jelita cienkiego. Pozostała część sorbitolu trafia do jelita grubego, gdzie jego metabolizm dostarcza mniej kalorii. Dlatego wspomniany związek (w porównaniu z taką samą ilością cukru) zmniejsza wydzielanie insuliny, co w rezultacie pomaga obniżyć poziom glukozy we krwi.

 

Sorbitol jako środek przeczyszczający

Zaparcia są częstym skutkiem ubocznym różnych leków i suplementów na nadciśnienie, ból i anemię. To bolesny, frustrujący i wstydliwy problem. Sorbitol jest osmotycznym środkiem przeczyszczającym, co oznacza, że wciąga wodę do jelita, zmiękczając stolec i ułatwiając przejście. Jednak dostępnych jest wiele innych naturalnych środków na zaparcia, o łagodniejszym działaniu. Warto więc wcześniej porozmawiać o tym z lekarzem.

Nie ma formalnych zaleceń dotyczących przyjmowania sorbitolu. Fermentacja związku w jelicie grubym może powodować dolegliwości żołądkowo-jelitowe. Warto jednak zaznaczyć, że nie występują one u wszystkich.

Zobacz: Zdrowe zamienniki cukru

Polecane produkty

Zostaw odpowiedź

Wpisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię