bezsennoć

Problemy ze snem potrafią być prawdziwą udręką dla wielu osób. W niektórych przypadkach konieczne wręcz staję się skorzystanie z farmakologicznego wsparcia tej przypadłości. Osoby, które mają problemy z zasypianiem mogą jednak skorzystać z prostych metod, ułatwiających im szybkie i skuteczne zapadnięcie w sen.

Niezależnie od tego, co leży u podstaw problemu z wieczornym zrelaksowaniem się oraz „wyłączeniem”, pozwalającym spokojnie zasnąć, można powiedzieć, że temat ten staje się coraz bardziej powszechny. Codzienny stres, brak aktywności fizycznej oraz zaburzony rytm dnia, to tylko kilka przyczyn rozpowszechniania się tego problemu w obecnym społeczeństwie. Poniżej przedstawiamy kilka rad, ułatwiających szybkie zaśnięcie.

Zwiększ aktywność fizyczną

Bardzo często u podstaw problemu związanego z zasypianiem leży niewystarczająca ilość wysiłku, jaki podejmujemy każdego dnia. Wystarczy, że przypomnimy sobie dni, w których mieliśmy okazję naprawdę dużo się zmęczyć i nagle jesteśmy w stanie przywołać przyjemne wspomnienie chwili, w której kładliśmy się spać. Łóżko wydawało się niczym cudowna przystań, wręcz wciągająca nas, pozwalając nam coraz bardziej się w nim zanurzyć. W takich dniach sen zawsze był mocny, a sam proces zasypiania był wyjątkowo przyjemny, w niczym nie przypominający niekończącego się przewalania w łóżku, które męczy nas na co dzień. Rozwiązaniem tego problemu możemy być więc regularna aktywność fizyczna. Ważne jest natomiast by nie podejmować się jej przed samym snem, gdyż to może tylko pogorszyć sprawę, utrzymując nas w stanie pobudzenia.

Ogranicz światło

Problem z zasypianiem powoli staje się chorobą naszej cywilizacji, a to głównie z powodu braku przystosowania ewolucyjnego do warunków, w jakich żyjemy obecnie. W naturze nie mamy do czynienia ze sztucznym oświetleniem, które na dzień dzisiejszy nie odstępuje nas na krok. Oznacza to, że w przeszłości to czy powinniśmy pójść spać zależne było w dużej mierze od pory dnia. Noc nakazywała odpoczynek nie tylko ze względu na niebezpieczeństwa czekające na nas. Sprawiała ona, że wręcz nasz organizm reagował, czego efektem była produkcja melatoniny. Ona z kolei reguluje rytm okołodobowy naszego funkcjonowania, wydzielając się po zachodzie słońca i ułatwiając nam jednocześnie zaśnięcie. Obecnie przeciwstawiamy się temu naturalnemu procesowi, gdyż często wieczorem wciąż mamy rozświetlony pokój, oglądamy telewizję w sypialni lub kładziemy się do łóżka z tabletem, świecącym nam w twarz. Ograniczenie światła do absolutnego minimum przed snem, w dużym stopniu ułatwi wydzielanie melatoniny przed snem, co ułatwi zasypianie. Innym rozwiązaniem jest przyjmowanie melatoniny w postaci suplementu, dostępnego w każdej aptece.

Obniż temperaturę ciała

Wiele badań dotyczących problemów związanych z zasypianiem wskazuje, że temperatura ciała, jaką mamy przed snem ma bardzo duży wpływ na problemy bezsenności jak również utrudnionego zasypiania. Jak wiadomo temperatura ciała lekko spada w trakcie snu. Wiąże się to między innymi z innym rytmem naszego ciała w nocy. Z badań tych wyniki, że zastosowania kilku technik przed samym snem ułatwia proces usypiania w znaczącym stopniu, bez konieczności sięgania po środki farmakologiczne. Jednym z takich przykładów może być wpuszczenie do pokoju, w którym śpimy chłodnego, świeżego powietrza tuż przed snem. Poprawi to nie tylko dotlenienie organizmu ale również schłodzi nasze otoczenie. Inną bardzo skuteczną metodą jest wzięcie gorącej kąpieli tuż przed snem. Okazuje się, że osoby które kąpały się tuż przed położeniem się do łóżka, doznawały efektu szybkiego schłodzenia się organizmu, który to następował po wyjściu z wanny. Osoby te znacznie szybciej zapadały w sen, jak również ich sen był głębszy. Warto więc wypróbować tą technikę i zadbać o to, by położenie się spać poprzedzone było rozgrzaniem się.

Zostaw odpowiedź

Wpisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię