Strona główna Odżywianie Czy warto jeść ogórki? Jakie wartości odżywcze ma ogórek?

Czy warto jeść ogórki? Jakie wartości odżywcze ma ogórek?

240
0

Zarówno ogórki jak i wiele innych warzyw, które są każdego dnia najczęściej spożywane przez Polaków, zawiera bardzo dużo cennych minerałów, witamin oraz związków. Wspomagają one zarówno pracę wielu narządów w ludzkim ciele jak i zapobiegają wystąpieniu różnych schorzeń oraz dolegliwości. Większość osób wybiera te warzywa jedynie ze względu na smak oraz aromat, ale warto pamiętać, że oprócz walorów smakowych wykazują one wiele cech leczniczych. Ogórek zaliczany jest do gatunku rośliny z rodziny dyniowatych, a jego pierwotne pochodzenie przypisywane jest z terenom Środkowej Azji. W obecnych czasach uprawiany jest praktycznie na wszystkich kontynentach, gdyż jego wymagania co do uprawy nie są wygórowane. Warzywo to praktycznie w całości składa się z wody więc jest znakomitą przekąską nawadniającą organizm w czasie upalnych dni. Regularne spożywanie ogórków może przyczynić się również do zwalczania różnych nowotworów, przywrócenia równowagi kwasowo – zasadowej organizmu, a także w przypadku różnorodnych problemów z układem trawiennym. Co warto więc wiedzieć o ogórkach i co można za pomocą ich leczyć?

Ogórek skład

Jak zostało już wspomniane wcześniej, ogórki w około 97 procentach składają się z wody. Są one więc idealną alternatywą w upalne dni, gdyż dostarczają do organizmu spore ilości wody. Stosunkowo niewielka jest również ich wartość energetyczna, gdyż 100 gram tego warzywa to jedyne 15 kcal. Ta sama ilość nieobranego ze skórki ogórka zawiera 0.65 gram białka, 0.11 gram tłuszczu, 3.63 gram węglowodanów i 0.5 gram błonnika pokarmowego. Omawiając skład chemiczny ogórka nie wolno zapomnieć o witaminach, które się w nim zawierają. 100 gram dostarcza m.in. 2.8 mg witaminy C, 105 IU witaminy A, 0.03 mg witaminy E, 16.4 µg witaminy K, 7 µg kwasu foliowego, 0.04 mg witaminy B6, 0.098 mg niacyny, 0.033 mg ryboflawiny i 0.027 mg tiaminy. W 100 gramach ogórka znaleźć można także 16 mg wapnia, 0.28 mg żelaza, 13 mg magnezu, 24 mg fosforu, 147 mg potasu, 2 mg sodu oraz 0.2 mg cynku. Widać zatem, że ogórki są źródłem wielu cennych mikro oraz makroelementów, które uzupełniają codzienną dietę i wspomagają organizm w prawidłowym funkcjonowaniu.

Ogórki a nowotwory

Wiele osób nie lubi ogórków ze względu na ich często gorzki smak, który może powodować skrzywiony grymas twarzy. Okazuje się jednak, że jest to spowodowane kukurbitacynami – związkami wykazującymi silne działanie przeciwnowotworowe. Kilka zespołów badawczych z całego świata na łamach prestiżowych czasopism naukowych przekonywało, że jedzenie ogórków może przyczynić się do zahamowania rozwoju raka prostaty oraz trzustki. Jest więc szczególnie ważne, aby osoby znajdujące się w grupie ryzyka zachorowania na te właśnie nowotwory do swojego codziennego menu wprowadziły ogórki.

Ogórek na odchudzanie oraz zakwaszenie organizmu

Ogórki są zaliczane do warzyw, które bez obaw mogą być spożywane przez osoby będące na różnego rodzaju dietach odchudzających. Niewielka wartość energetyczna oraz spora zawartość wody powoduje, że wprowadzenie tego warzywa jako przekąski może skutecznie przyczynić się do utraty zbędnych kilogramów. Warto również wspomnieć, że ogórki charakteryzują się niskim indeksem glikemiczny IG = 15. Z tego też powodu bez obaw mogą spożywać je diabetycy. Co więcej, warzywo to skutecznie odkwasza organizmu, ponieważ działa zasadotwórczo.

Ogórki przeciwwskazania

Pomimo zdrowotnych właściwości kukurbitacyny może ona powodować wzdęcia oraz gazy. Z tego też powodu ogórki nie są polecane osobom zmagającym się z tymi problemami układu trawiennego. Innym przeciwwskazaniem do spożycia ogórków jest uczulenie na seler. Objawia się ono obrzękiem języka lub gardła.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here