Strona główna Dziecko Skoki rozwojowe u dzieci – na czym polegają i jak je zaobserwować?

Skoki rozwojowe u dzieci – na czym polegają i jak je zaobserwować?

237
0

Rozwój dziecka jest niezwykle intensywny, zwłaszcza w pierwszym roku życia. Jest to czas, gdy dziecko stale się zmienia, jego mózg oraz układ nerwowy rozwijają się, przez co maluch odczuwa coraz więcej i może być rozdrażniony i zaniepokojony. Ważne jest, żeby wiedzieć jak się zachować w tym czasie, żeby okres ten był łatwiejszy do przejścia, zarówno dla rodziców, jak i samego dziecka.

Po czym poznać skok rozwojowy?

Każdy skok rozwojowy jest związany z gwałtownym rozwojem systemu nerwowego maluszka, co jest dla niego wielkim przełomem. Dziecko zanim nauczy się jak sobie radzić z nową sytuacją i tym, że inaczej odbiera otaczający go świat, może być bardzo nerwowe i niespokojne. Skok rozwojowy często jest zapowiadany przez częsty płacz, trudności z zasypianiem, brak apetytu oraz potrzebę bliskości. Bardzo ważne jest, żeby w tym czasie okazać dziecku cierpliwość i czułość, ponieważ jest to dla malucha naprawdę trudny okres. W trakcie przechodzenia zmian dziecko może mieć problemy z czynnościami, których wcześniej się nauczyło i nie miało z nimi kłopotów i nie należy się z tego powodu niepokoić. Po przetrwaniu każdego trudnego okresu można zauważyć, że maluch umie dużo więcej niż przed skokiem.

Kiedy występują skoki rozwojowe?

Czas, w którym występują skoki rozwojowe są zależne od predyspozycji malucha i u każdego dziecka mogą przypadać na nieco inny okres. Podane ramy czasowe są tylko przybliżone, dlatego jeśli dziecko rozwija się w nieco innym tempie nie ma się czym martwić.

  1. -6. tydzień

Gdy maluszek skończy około 5 tygodni, następuje pierwszy skok rozwojowy. Wtedy dziecko zaczyna mocniej odczuwać wszystkie bodźce, przez co staje się bardziej aktywne i zainteresowane światem. Przez to, że zmysły dziecka się wyostrzają, mogą mu przeszkadzać głośne dźwięki czy ostre światło. Już wtedy jest w stanie przez krótką chwilę skupić wzrok na tworzy pochylającego się nad nim rodzica, bardziej odczuwa dotyk i zaczyna się świadomie uśmiechać. Ważne jest, żeby w tym okresie zapewnić maluszkowi spokój i stopniować bodźce.

  1. -9. tydzień

W tym okresie dziecko rozpoznaje swoje rączki i uczy się je kontrolować. Wprawdzie maluch nie jest jeszcze w stanie wykonywać skoordynowanych ruchów, jednak podejmuje pierwsze próby chwytania przedmiotów. Poza tym dziecko coraz żywiej reaguje na mimikę, rozpoznaje twarze bliskich osób oraz zauważa pewne schematy w codziennym dniu, rozróżnia dźwięki, smaki i zapachy.

  1. -12. tydzień

Gdy dziecko skończy około trzy miesiące, poprawia się jego koordynacja ruchowa. Dziecko potrafi śledzić wzrokiem interesujący go przedmiot i sięga po niego rączkami. Często złapane przedmioty lądują w buzi malucha, ponieważ silnie unerwione wargi dostarczają mnóstwa nowych doznań.

  1. -19. tydzień

Ten czas jest szczególnie przełomowy. Maluch rozumie coraz więcej, rozpoznaje pojedyncze słowa, w tym swoje imię. Poza tym rozumie proste zdarzenia i ich skutki, przez co uczy się sygnalizować swoje potrzeby. Jest też bardziej aktywne ruchowo, przekręca się z pleców na brzuszek i przekłada przedmioty między rączkami.

  1. -26. tydzień

Ukończenie sześciu miesięcy wiąże się dla dziecka z nauką rozróżniania osób bliskich i obcych. W tym czasie dziecko zaczyna bać się nieznanych mu osób i cieszyć się na widok rodziców. W związku z tym maluch pozostawiony pod opieką kogoś mniej znanego będzie płakać i czuć niepokój, jednak po pewnym czasie lęk będzie słabnąć.

  1. -37. tydzień

Ten okres to rozwój przede wszystkim umysłowy. Maluch zaczyna łączyć przyczyny i skutki, zauważa schematy w otoczeniu i klasyfikuje otaczające go zapachy, osoby, przedmioty i dźwięki. Dodatkowo dziecko jest coraz bardziej komunikatywne, sygnalizuje swoje nastroje mimiką i wydawanymi dźwiękami. Rozwijają się również emocje dziecka, maluch obdarza uczuciami na przykład swoje zabawki.

  1. -48. tydzień

Okres około 41.-48. tygodnia oznacza dalsze dzielenie otaczających dziecka rzeczy na kategorie. Poza tym maluch coraz lepiej łączy ze sobą wydarzenia i gdy stanie się coś niespodziewanego, wydaje się być zdezorientowany tą sytuacją. Dziecko coraz bardziej interesuje się otoczeniem, próbuje rysować i chce, żeby nazywać rzeczy, które pokazuje. Ruchy są bardziej precyzyjne a poza tym maluch stawia pierwsze kroki przy pomocy chodzika lub z pomocą opiekuna.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here