Dieta na wypadanie włosów
A woman praying and her is hair flying backwards.

Przyczyny wypadania włosów mogą być bardzo różne, jednak w bardzo dużej części przypadków na złą kondycję włosów wpływa w dużym stopniu nieodpowiednia dieta. Oczywiście, żeby dieta na wypadanie włosów zadziałała, musi być stosowana regularnie przez dłuższy czas, ponieważ tylko wtedy widoczne będą efekty. Sprawdź co jeść, aby ograniczyć wypadanie włosów i poprawić ich stan.

Dlaczego włosy wypadają?

Bardzo często wypadanie włosów jest spowodowane stresem, zatruciami toksynami, chorobami, takimi jak niedoczynność tarczycy i choroby skóry głowy. Utratę włosów powodują również niektóre lekarstwa, na przykład te, które są stosowane w chorobach serca. Na zwiększenie wypadania włosów mają wpływ czynniki zewnętrzne, w tym promieniowanie UV, słona woda, duże wahania temperatury, zimne i gorące powietrze. Bardzo duży wpływ na złą kondycję włosów ma nieodpowiednia dieta, która nie dostarcza organizmowi wszystkich niezbędnych wartości odżywczych. W szczególności ważne są kwasy tłuszczowe, cynk, miedź, żelazo oraz witaminy D, A, C i witaminy z grupy B.

Dlaczego te składniki są ważne i co jeść, żeby ich dostarczyć?

Dobrze skomponowane menu powinno dostarczać organizmowi wszystkich potrzebnych składników odżywczych, co ogranicza wypadanie włosów. Zmiany w diecie warto wprowadzić jak najszybciej, a najlepiej latem, ponieważ wtedy na targach i straganach dostępny jest szeroki wybór naturalnych produktów zawierających mnóstwo witamin, a ponadto zmiana diety na lato, już na jesień będzie widoczna i włosy będą mniej wypadać.

Dieta na wypadanie włosów – rola białka

Jest odpowiedzialne za budowę skóry głowy, więc jeśli w diecie brakuje białka i aminokwasów, skóra nie może się regenerować, a włosy starzeją się i wypadają. W związku z tym w diecie powinny się znaleźć ryby, chude mięso, nabiał, a u osób niejedzących produktów odzwierzęcych – rośliny strączkowe. Co istotne, nie każdy rodzaj białka jest równie wartościowy. Należy unikać szczególnie pangi, tilapii oraz drobiu hodowlanego, ponieważ te rodzaje mięs zawierają wyjątkowo dużo hormonów, antybiotyków i metali ciężkich.

Witaminy: A, B, C, E

Witamina A jest odpowiedzialna za pobudzanie mieszków włosowych do działania, w związku z czym niedobory tej witaminy skutkują łamliwością i rozdwajaniem się włosów, a także pojawieniem się zmian na skórze głowy. Dodatkowo witamina A wpływa na skład sebum wydzielanego przez skórę, co pomaga utrzymać skórę głowy w zdrowiu. Produkty bogate w witaminę A to na przykład: kapusta, marchewka, pomidory, jarmuż, natka pietruszki, pomarańcze i szpinak.

Witaminy z grupy B biorą udział w produkcji składników budulcowych włosów. Przyspieszają wytwarzanie keratyny, dzięki czemu włosy rosną szybciej, a w dodatku są mniej suche i bardziej sprężyste. Witamina B występuje na przykład w fasoli, grejpfrutach, ziemniakach, burakach oraz szpinaku.

Kolejną ważną witaminą jest witamina C. Przede wszystkim jest ona niezastąpiona w procesie wytwarzania kolagenu, a dodatkowo wpływa na poprawę krążenia w skórze głowy. Niedobór tej witaminy jest powodem gorszego funkcjonowania cebulek włosa, a więc produkowane przez nie białka keratynowe są nieprawidłowo rozwinięte, a włosy rozdwajają się i łamią. Witamina C występuje w dużej ilości w owocach cytrusowych, papryce, jagodach, szpinaku oraz kapuście kiszonej.

Witamina E wspomaga i przyspiesza porost włosów. Poza tym jest silnym przeciwutleniaczem, który wspomaga nawilżenie skóry głowy. Witaminę E można znaleźć w takich produktach jak orzechy, pieczywo pełnoziarniste, kapusta, sałata i inne zielone warzywa.

Dieta na wypadanie włosów – mikroelementy

Mikroelementy to kolejna grupa składników, które zapobiegają wypadaniu włosów. Najważniejsze z nich to żelazo, miedź oraz cynk. Pierwiastki te można znaleźć w takich produktach jak: kakao, ostrygi, wołowina, kasza gryczana, orzechy, podroby oraz soczewica.

Kwasy tłuszczowe

Odpowiednia ilość kwasów tłuszczowych omega-3 są jednym ze składników, z których zbudowane są łodyga i mieszek włosa. Zdrowe kwasy tłuszczowe utrzymują skórę głowy nawilżoną, a włosy sprężyste. Źródłami kwasów tłuszczowych są głównie ryby morskie, oleje, na przykład rzepakowy czy lniany oraz migdały.

Szukasz więcej informacji na ten temat? Sprawdź nasz kolejny artykuł >>

Zostaw odpowiedź

Wpisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię