Strona główna Uroda Dieta na wypadanie włosów

Dieta na wypadanie włosów

21
0
A woman praying and her is hair flying backwards.

Przyczyny wypadania włosów mogą być bardzo różne, jednak w bardzo dużej części przypadków na złą kondycję włosów wpływa w dużym stopniu nieodpowiednia dieta. Oczywiście, żeby dieta zadziałała, musi być stosowana regularnie przez dłuższy czas, ponieważ tylko wtedy widoczne będą efekty. Sprawdź co jeść, aby ograniczyć wypadanie włosów i poprawić ich stan.

Dlaczego włosy wypadają?

Bardzo często wypadanie włosów jest spowodowane stresem, zatruciami toksynami, chorobami, takimi jak niedoczynność tarczycy i choroby skóry głowy. Utratę włosów powodują również niektóre lekarstwa, na przykład te, które są stosowane w chorobach serca. Na zwiększenie wypadania włosów mają wpływ czynniki zewnętrzne, w tym promieniowanie UV, słona woda, duże wahania temperatury, zimne i gorące powietrze. Bardzo duży wpływ na złą kondycję włosów ma nieodpowiednia dieta, która nie dostarcza organizmowi wszystkich niezbędnych wartości odżywczych. W szczególności ważne są kwasy tłuszczowe, cynk, miedź, żelazo oraz witaminy D, A, C i witaminy z grupy B.

Dlaczego te składniki są ważne i co jeść, żeby ich dostarczyć?

Dobrze skomponowane menu powinno dostarczać organizmowi wszystkich potrzebnych składników odżywczych, co ogranicza wypadanie włosów. Zmiany w diecie warto wprowadzić jak najszybciej, a najlepiej latem, ponieważ wtedy na targach i straganach dostępny jest szeroki wybór naturalnych produktów zawierających mnóstwo witamin, a ponadto zmiana diety na lato, już na jesień będzie widoczna i włosy będą mniej wypadać.

Białko

Jest odpowiedzialne za budowę skóry głowy, więc jeśli w diecie brakuje białka i aminokwasów, skóra nie może się regenerować, a włosy starzeją się i wypadają. W związku z tym w diecie powinny się znaleźć ryby, chude mięso, nabiał, a u osób niejedzących produktów odzwierzęcych – rośliny strączkowe. Co istotne, nie każdy rodzaj białka jest równie wartościowy. Należy unikać szczególnie pangi, tilapii oraz drobiu hodowlanego, ponieważ te rodzaje mięs zawierają wyjątkowo dużo hormonów, antybiotyków i metali ciężkich.

Witaminy: A, B, C, E

Witamina A jest odpowiedzialna za pobudzanie mieszków włosowych do działania, w związku z czym niedobory tej witaminy skutkują łamliwością i rozdwajaniem się włosów, a także pojawieniem się zmian na skórze głowy. Dodatkowo witamina A wpływa na skład sebum wydzielanego przez skórę, co pomaga utrzymać skórę głowy w zdrowiu. Produkty bogate w witaminę A to na przykład: kapusta, marchewka, pomidory, jarmuż, natka pietruszki, pomarańcze i szpinak.

Witaminy z grupy B biorą udział w produkcji składników budulcowych włosów. Przyspieszają wytwarzanie keratyny, dzięki czemu włosy rosną szybciej, a w dodatku są mniej suche i bardziej sprężyste. Witamina B występuje na przykład w fasoli, grejpfrutach, ziemniakach, burakach oraz szpinaku.

Kolejną ważną witaminą jest witamina C. Przede wszystkim jest ona niezastąpiona w procesie wytwarzania kolagenu, a dodatkowo wpływa na poprawę krążenia w skórze głowy. Niedobór tej witaminy jest powodem gorszego funkcjonowania cebulek włosa, a więc produkowane przez nie białka keratynowe są nieprawidłowo rozwinięte, a włosy rozdwajają się i łamią. Witamina C występuje w dużej ilości w owocach cytrusowych, papryce, jagodach, szpinaku oraz kapuście kiszonej.

Witamina E wspomaga i przyspiesza porost włosów. Poza tym jest silnym przeciwutleniaczem, który wspomaga nawilżenie skóry głowy. Witaminę E można znaleźć w takich produktach jak orzechy, pieczywo pełnoziarniste, kapusta, sałata i inne zielone warzywa.

Mikroelementy

Mikroelementy to kolejna grupa składników, które zapobiegają wypadaniu włosów. Najważniejsze z nich to żelazo, miedź oraz cynk. Pierwiastki te można znaleźć w takich produktach jak: kakao, ostrygi, wołowina, kasza gryczana, orzechy, podroby oraz soczewica.

Kwasy tłuszczowe

Odpowiednia ilość kwasów tłuszczowych omega-3 są jednym ze składników, z których zbudowane są łodyga i mieszek włosa. Zdrowe kwasy tłuszczowe utrzymują skórę głowy nawilżoną, a włosy sprężyste. Źródłami kwasów tłuszczowych są głównie ryby morskie, oleje, na przykład rzepakowy czy lniany oraz migdały.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here