Strona główna Odżywianie Właściwości odżywcze pomidorów. Dlaczego warto jeść pomidory?

Właściwości odżywcze pomidorów. Dlaczego warto jeść pomidory?

102
0

Rosnąca z roku na rok popularność odżywania się w stylu vege powoduje, że wzrasta zainteresowanie różnymi owocami oraz warzywami, które na lata uległy zapomnieniu. Jest jednak grupa takich roślin, którymi zainteresowanie jest okrągły rok. Z całą pewnością zaliczyć można do nich pomidora, który od lat króluje w jadłospisie Polaków. Zainteresowanie tym akurat warzywem podyktowane jest jego oryginalnym smakiem, uniwersalnością oraz w miarę rozsądną ceną. Mało kto jednak wie, że pomidory są skarbnicą wielu witamin oraz minerałów, które pozwalają na normalne funkcjonowanie wielu narządów w ludzkim ciele. Warzywo to pochodzi z Ameryki Południowej, gdzie występowało pierwotnie w formie dzikiej, a jednen z jego gatunków został rozpowszechniony na cały świat. Pomidor zwyczajny do Europy trafił w okolicach roku 1500, kiedy to zaczęły się intensywne podboje zamorskich kontynentów. Obecnie pomidor znajduje zastosowanie głównie w przemyśle spożywczym do wyrobu soków, przecierów, koncentratów, sałatek, zup oraz wielu innych produktów spożywczych. Warto więc poświęcić chwilę i dowiedzieć się coś więcej o tym popularnym warzywie.

Pomidor skład

Pomidory należą do warzyw, które są doceniane głównie ze względu na ich walory smakowe. Jednak jak się okazuje posiadają one również wiele cennych wartości odżywczych, które urozmaicają codzienną dietę. Są również niskokaloryczne, więc z bez obaw mogą znajdować się w diecie osób zmagających się z utratą kilku zbędnych kilogramów. 100 gram tego warzywa to wartość energetyczna około 20 kcal. Ta sama ilość zawiera również 1.2 gram błonnika, 3.89 gram węglowodanów, 0.2 gram tłuszczu oraz 0.88 gram białka. Jeżeli chodzi o witaminy to w 100 gramach surowych, czerwonych pomidorów znajduje się około 14 mg witaminy C, 833 IU witaminy A, około 0.5 mg witaminy E, 7.9 µg witaminy K, 15 µg kwasu foliowego, 0.08 mg witaminy B6, 0.6 mg niacyny, 0.02 mg ryboflawiny oraz 0.037 mg tiaminy. 100 gram pomidorów to również: 10 mg wapnia, 237 mg potasu, 24 mg fosforu, 11 mg magnezu oraz około 0.3 mg żelaza. Widać zatem, że tak urozmaicony skład powoduje, że wprowadzenie pomidorów do codziennej diety zagwarantuje wystarczającą dzienną dawkę na niektóre minerały oraz witaminy.

Pomidory na krew

Wykazano, że regularne spożywanie pomidorów pomaga obniżać poziom złego cholesterolu we krwi. W ten sposób chronią przed wystąpieniem miażdżycy oraz innych chorób na tle sercowo-naczyniowym. Warto również wspomnieć, że pomidory obfitują w potas – pierwiastek odpowiedzialny za regulację ciśnienia krwi. Okazuje się, że regularne przyjmowanie wymaganej, dziennej dawki tego pierwiastka pozwala w naturalny sposób utrzymywać prawidłowe ciśnienie krwi. Potas odpowiedzialny jest również za udrażnianie naczyń krwionośnych oraz usuwanie z organizmu nadmiaru sodu odpowiedzialnego za podwyższone ciśnienie.

Pomidory na raka

Z badań prowadzonych na całym świecie wywnioskowano, że pomidory zaliczyć można do grupy warzyw, które w kontekście profilaktyki nowotworowej powinny być spożywane głównie przez mężczyzn. Antyoksydanty zawarte w pomidorach pomagają zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka prostaty aż o 30%.

Pomidory na odchudzanie oraz w cukrzycy

Pomidory cieszą się popularnością wśród diabetyków. Jest tak ze względu na ich niski indeks glikemiczny wynoszący IG=30. Warzywo to może być również bez obaw spożywane nawet w najbardziej restrykcyjnych dietach, gdyż jego wartość energetyczna jest niska (jedynie 20 kcal na 100 gram). Duża zawartość wody w pomidorach może być również posłużyć uzupełnianiu jej w czasie letnich, upalnych miesięcy. Warto również pamiętać, że warzywo to jest skarbnicą różnych witamin, które wzmacniają odporność i chronią przed wirusami.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here