Strona główna Odżywianie Wartości odżywcze selera naciowego

Wartości odżywcze selera naciowego

144
0

Seler, tak samo jak inne warzywa stosowane na co dzień w kuchni, zawiera pokaźną liczbę różnych cennych witamin i minerałów, które są niezbędnym elementem diety każdego człowieka. Warzywo to za jego wartości odżywcze było cenione już setki lat temu, kiedy to ludzie spożywali je w wielu formach. Seler zwyczajny jest zaliczany do roślin z rodziny selerowatych, a w stanie dzikim występuje na terenie wielu państw Europy, Azji Środkowej i Zachodniej, w Afryce oraz na Kaukazie. W dobie globalizacji roślina ta trafiła również w inne rejony świata jak np. Ameryka Północna. Seler zwyczajny jest również z powodzeniem uprawiany w Polsce, gdzie także częściowo dziczeje. Warzywo to rośnie dziko zazwyczaj na terenach podmokłych, nadmorskich polach i łąkach (w Polsce Wyspa Uznam), a także w głębi lądu. W sztuce kulinarnej seler jest wykorzystywany jako przyprawa i warzywo stosowane do zup czy sałatek. W medycynie naturalnej natomiast roślina ta odgrywa większą rolę ze względu na sporą zawartość witaminy C, B, PP oraz terpenów i seskwiterpenów. Seler spożywany regularnie leczy schorzenia układu pokarmowego, wzmacnia oporność ogólną organizmu, łagodzi pierwsze objawy sklerozy, leczy reumatyzm, pomaga schudnąć, wspomaga nerki, a także leczy dolegliwości wątrobowe i sercowe. Widać zatem, że seler z pewnością zaliczyć można do grupy warzyw o znakomitych właściwościach leczniczych. Co warto więcej wiedzieć o tym warzywie?

Seler naciowy skład

Zarówno seler jak i wszystkie warzywa z rodziny selerowatych już od tysięcy lat cieszą się zainteresowaniem, które jest skutkiem zawartości w nich wielu cennych mikro oraz makroelementów, które wspomagają oraz leczą wiele narządów w ludzkim ciele. 100 gram świeżego selera naciowego to wartość energetyczna jedynie 16 kcal. Ta sama ilość warzywa zawiera również około 95.5 gram wody, 0.69 gram białka, 0.17 gram tłuszczu, blisko 3 gramy węglowodanów i 1.6 gram błonnika. Jeżeli chodzi o witaminy to w 100 gramach znajduje się 3.1 mg witaminy C, 0.074 mg witaminy B6, 36 µg kwasu foliowego, 22 µg witaminy A, 0.021 mg tiaminy, 0.057 mg ryboflawiny, 0.32 mg niacyny, 0.27 mg witaminy E i blisko 30 µg witaminy K. W tej samej ilości produktu znajduje sie również 0.2 mg żelaza, 11 mg magnezu, 24 mg fosforu, 260 mg potasu, 80 mg sodu i 0.13 mg cynku.

Seler na problemy trawienne

Seler od wielu lat jest znakomitym środkiem łagodzącym różnego rodzaju schorzenia układu pokarmowego. Związki zawarte w tym warzywie wspomagają produkcję żółci oraz usprawniają pracę woreczka żółciowego. Z tego też względu spożywanie selera w różnych postaciach jest zalecane osobom, które zmagają się z problemem niestrawności oraz wzdęć, a także wszystkim, którzy czują ciężar w żołądku po ciężkostrawnych i tłustych posiłkach. Seler pomaga również przy zaparciach.

Seler na krew i obolałe stawy

Seler naciowy ze względu na wysoką zawartość występującego w nim potasu zbawiennie wpływa na nadciśnienie tętnicze regulując je i utrzymując na odpowiednim poziomie. Warto również wspomnieć, że warzywo to wykazuje działanie detoksykacyjne, gdyż usuwa z organizmu wiele groźnych toksyn. Regularne spożywanie selera wspomaga eliminację z organizmu takich związków jak np. kwas moczowy, który negatywnie wpływa na stawy. Z tego też względu jedzenie tego warzywa jest zalecane wszystkim, którzy borykają się na co dzień z problemem bolących stawów.

Seler na odchudzanie

Seler cechuje się bardzo niską wartością energetyczną wynoszącą 16 kcal w 100 gramach produktu. Zawiera również błonnik pokarmowy, który reguluje pracę jelit i wspomaga odchudzanie. Warto również wspomnieć, że seler naciowy jest zalecany w diecie osób zmagających się z cukrzycą, ponieważ posiada niski indeks glikemiczny wynoszący IG = 15.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here