Strona główna Odżywianie Wartości odżywcze grejpfruta. Dlaczego warto jeść cytrusy?

Wartości odżywcze grejpfruta. Dlaczego warto jeść cytrusy?

127
0

Z całkowitą pewnością stwierdzić można, że cytrusy są w Polsce zaliczane do grupy najbardziej ulubionych owoców. Charakteryzują się one bogatym i orzeźwiającym smakiem, a także niepowtarzalnym zapachem. Ich dużą zaletą jest również niska cena, a także ogólna dostępność i uniwersalność wykorzystania w kuchni. Nie wszyscy zdają sobie jednak sprawę z tego, że cytrusy są bogatym źródłem wielu mikro oraz makroelementów, które zapewniają prawidłową pracę wielu narządów w ludzkim organizmie. Z pewnością do owoców dostarczających takich właśnie związków zaliczyć trzeba grejpfruta, którego właściwości zdrowotne oraz odżywcze doceniane są od setek lat. Owoc ten zaliczany jest do roślin z rodziny rutowatych. Obecnie spekuluje się na temat pochodzenia grejpfruta, ale ogólnie przyjęta teoria mówi o tym, że powstał on poprzez krzyżówkę pomarańczy olbrzymiej z pomarańczą chińską. Początkowo roślina wydająca te owoce była uprawiana jedynie w rejonie Morza Karaibskiego, ale w obecnych czasach rośnie również w innych regionach świata charakteryzujących się klimatem podzwrotnikowym. Grejpfruty zalecane są w profilaktyce antynowotworowej, u osób z nadwagą i otyłością, a także przy leczeniu różnych schorzeń na tle sercowo-naczyniowym. Co warto jeszcze wiedzieć o tym popularnym cytrusie? Jakie zawiera witaminy i minerały?

Grejpfrut czerwony skład

Pomimo tego, że grejpfrut zawiera spore ilości fruktozy to wartość energetyczna tego owocu nie jest wysoka. W 100 gramach znajduje się tylko 42 kcal, a jeżeli chodzi o inne składniki to znaleźć tu też można około 0.8 gram białka, 0.14 gram tłuszczu, około 11 gram węglowodanów i 1.6 gram błonnika. Warto również wspomnieć o witaminach, które zawarte są w grejpfrucie. W 100 gramach tego owocu znajduje się około 31 mg witaminy C, 1150 IU witaminy A, 0.13 mg witaminy E, 13 µg kwasu foliowego, 0.053 mg witaminy B6, 0.043 mg witaminy B1, 0.031 mg witaminy B2 oraz 0.204 mg niacyny. Jeżeli chodzi o pierwiastki to ta sama ilość produktu zawiera 135 mg potasu, 22 mg wapnia, około 20 mg fosforu, 0.08 mg żelaza oraz 0.07 mg cynku.

Grejpfrut na krew oraz naczynia krwionośne

Spoglądając w skład grejpfruta warto zwrócić uwagę na dosyć wysoką zawartość potasu. Pierwiastek ten powinien znajdować się w diecie osób zmagających się ze zbyt wysokim ciśnieniem tętniczym, gdyż potas zbawiennie wpływa właśnie na to schorzenie. Pomaga on również zredukować w organizmie ilość sodu, który również niekorzystnie wpływa na ciśnienie krwi. Grejpfrut, tak jak pozostałe cytrusy, jest bogatym źródłem witaminy C (zawiera jej aż 31 mg w 100 gramach produktu). Związek ten w pierwszej kolejności wpływa na wzmocnienie odporności, co jest szczególnie istotne w okresie jesienno-zimowym oraz wiosennym. Witamina C korzystnie wpływa również na kondycję naczyń krwionośnych uszczelniając je. Warto również wspomnieć, że biała błonka, którą otoczony jest miąższ zawiera sporo błonnika pokarmowego, który obniża poziom złego cholesterolu we krwi.

Grejpfrut a nowotwory

Badania wykazały, że grejpfruty zawierają sporą ilość flawonoidów, karotenoidów oraz likopenu  – związków o właściwościach antybakteryjnych oraz antynowotworowych. W toku prowadzonych eksperymentów dowiedziono, że regularne spożywania grejpfrutów może zmniejszyć ryzyko wystąpienia nowotworów szyjki macicy, prostaty, żołądka, jelita grubego czy nawet pęcherza. Warto jednak pamiętać, że najwięcej flawonoidów znajduje się białej błonce otaczającej miąższ grejpfruta.

Grejpfrut w kosmetyce

Cytrus ten znalazł również zastosowanie w kosmetyce do pielęgnacji skóry trądzikowej oraz tłustej. Grejpfruta wykorzystuje się także do rozjaśniania przebarwień na skórze, a także w leczeniu stanów zapalnych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here