Strona główna Odżywianie Dlaczego warto jeść kaszę gryczaną?

Dlaczego warto jeść kaszę gryczaną?

224
0

W dzisiejszych czasach jako dodatek do dania głównego najczęściej wybierane są ziemniaki. Jednak okazuje się, że wzrastające zainteresowanie zdrowym odżywianiem się z roku na rok przynosi coraz większą popularność również innym produktom. Należą do nich między innymi kasze lub ryż naturalny. Jedną z najzdrowszych kasz oferowanych masowo na rynku jest kasza gryczana uzyskiwana z nasion gryki zwyczajnej. Roślina ta pochodzi z Azji, ale od setek lat z powodzeniem uprawiana jest również w innych rejonach świata – również w Polsce. Rozróżnia się dwa rodzaje kaszy gryczanej: kaszę gryczaną nieprażoną, nazywaną również zwykłą lub białą, oraz kaszę gryczaną prażoną. Oba typy różnią się procesem obróbki, ale warto zapamiętać, że kasza prażona poddawana jest działaniu wysokiej temperatury przez co traci część swoich wartości odżywczych. Jakie zatem właściwości ma kasza gryczana i dlaczego warto umieścić ją w swoim menu?

Kasza gryczana skład

Kasza gryczana już od wielu lat doceniana jest za jej unikalny skład i wartości odżywcze. 100 gram kaszy gryczanej nieprażonej to wartość energetyczna około 340 kcal. W tej samej ilości produktu znajduje się również 13.25 gram białka, 71.5 gram węglowodanów, 3.4 gram tłuszczu oraz około 3 gramy błonnika. Jeżeli chodzi o witaminy to 100 gram kaszy nieprażonej zawiera 7.02 mg niacyny, 1.233 mg kwasu pantotenowego, 0.425 mg ryboflawiny, 0.1 mg tiaminy oraz 0.21 mg witaminy B6. Ta sama ilość produktu zawiera również około 350 mg fosforu, 460 mg potasu, 18 mg wapnia, 231 mg magnezu, 2.2 mg żelaza, 2.4 mg sodu oraz 1 mg cynku. Widać zatem, że pomimo dosyć dużej kaloryczności kasza ta jest bogatym źródłem cennych mikro i makroskładników, które są niezbędne w codziennej diecie.

Kasza gryczana na krew

Pierwszą właściwością kaszy gryczanej w kontekście pozytywnego oddziaływania na krew oraz krwiobieg jest jej zbawienny wpływ na obniżanie poziomu złego cholesterolu. Główną rolę odgrywają tutaj polifenole, polisacharydy oraz białka charakteryzujące się dobrym zbilansowaniem składu aminokwasowego. Tłumacząc to na prostszy język, odpowiednie proporcje pewnych składników (głównie lizyna, arginina czy metionina) skutkują obniżaniem poziomu złego cholesterolu we krwi. Tą funkcję w pewnym stopniu spełnia również błonnik, którego w kaszy gryczanej nie brakuje. Dodatkowo reguluje on pracę całego układu pokarmowego i obniża poziom glukozy we krwi. Warto również wspomnieć, że wysoka zawartość takich pierwiastków jak potas czy magnez pozytywnie wpływa na kondycję naczyń krwionośnych, obniża ciśnienie krwi, a także przyczynia się do redukcji stresu i poprawy pamięci. Regularne spożywanie kaszy gryczanej jest zalecane przez lekarzy i dietetyków szczególnie tym znajdującym się w grupie ryzyka zachorowania na chorobę wieńcową, udar czy miażdżycę.

Kasza gryczana na dolegliwości żołądkowe

Ze względu na to, że kasza ta należy do bardzo wartościowych, a także łatwostrawnych podaje się ją nawet dzieciom oraz osobom obłożnie chorym. Warto również wspomnieć, że kasza krakowska, będąca drobnoziarnistą odmianą kaszy nieprażonej, zalecana jest w dietach: bezglutenowej, wrzodowej, łatwostrawnej, beztłuszczowej oraz bogatobiałkowej. Według zapisków oraz przekazów ustnych, w medycynie ludowej kasza gryczana odgrywała dużą rolę w leczeniu obfitego miesiączkowania, a także w zapobieganiu wystąpienia biegunki.

Jak gotować kaszę gryczaną?

Jeżeli chodzi o gotowanie kaszy gryczanej to zdecydowanie najczęściej poleca się kaszę sypką w celu uniknięcia gotowania w tej samej wodzie woreczka perforowanego. Warto również przepłukać ją w bieżącej wodzie. W zazwyczaj spotykanych przepisach widnieje, że stosunek ilości szklanek kaszy do szklanek wody powinien wynosić odpowiednio 1:2.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here